IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #2423 Re: Justiinsa joo

13.12.2013 18:06

#2421: - Justiinsa joo

Jos mainitsemani teknologiaturismi on mielestäsi soopaa niin olkoon niin, mutta vain sinun mielestäsi. Itse olen maailman maita kierrellyt ja aina matkoillani ollut erittäin kiinnostunut nimenomaan erilaisista teknologioista. Kun käy tällaisissa kohteissa niin huomaa kyllä kuinka teknologiat kiinnostavat erittäin suuria ihmismassoja.

Kun olen käynyt esimerkiksi NASAn keskuksessa Yhdysvalloissa, tai vastaavassa ESAn avaruuskeskuksessa Ranskan Guyanassa Etelä-Amerikassa, tai muutamassa ydinvoimalassa eri puolilla maapalloa, tai kaivoksissa Australiassa, tai yhdessä maailman suurimmista vesivoimaloista Kiinassa, tai CERNin tutkimuskeskuksessa Geneven lähistöllä, tai Yhdysvaltain piilaaksossa vain muutamia esimerkkejä mainitakseni, olen ollut lähes tyrmistynyt kuinka suuret määrät turisteja tämäntyyppisissä kohteissa käy vierailemassa. Useisiin kohteisiin olisi tulijoita vaikka kuinka paljon, mutta monet näistä joutuvat rajoittamaan turistien virtaa. Varsinkin nuori sukupolvi on hyvin edustettuna teknologisissa kohteissa. Nuoret ympäri maailman ovat eri tavalla kiinnostuneita kaikesta mikä liittyy teknologiaan ja erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin oikeastaan riippumatta teknologianhaarasta. Tämä on mielestäni hieno suuntaus.

Lapin turismi nojautuu vahvasti alueelle, joka on hyvin perinteinen. Hiihtoa, laskettelua, poroajeluja, joku voi hiukan kalastaakin ja joku toinen samoilee tuntureilla ja joku tulee ihailemaan vaikkapa revontulia. Tälle kaikelle olkoon sijansa, mutta edelleenkin olen sitä mieltä ja itse nähneenä että maailman nuorempi teknistynyt sukupolvi ei todellakaan halua ostaa kallista lentolippua Suomeen jostain kaukaa tullakseen rämpimään tänne jollekin suorääseikölle. Jos näin kuitenkin on, niin haluaisin että esitetään kattava tutkimus tämän tueksi.