MAKSUTON HSL-MATKAKORTTI PALAUTETTAVA VAMMAISILLE

Anonyymi

/ #1

23.01.2014 11:50

MITEN PÄÄTÖS VAIKUTTAA KÄYTÄNNÖSSÄ VAIKEASTI KEHITYSVAMMAISEN ELÄMÄÄN?

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta päätös poistaa 4 000:lta pyörätuolilla ja rollaattorilla liikkuvalta oikeuden maksuttomaan joukkoliikenteeseen, on merkillinen. Helsingissä on noin 12 000 vammaista, jotka saavat lain perusteella ajaa taksilla yhdeksän edestakaista matkaa kuukaudessa 2,2 euron hinnalla. Heistä kolmannes pystyy kulkemaan osan asiointimatkoistaan metrolla tai raitiovaunulla.

Vaikeasti kehitysvammainen poikani on yksi tästä valitusta ja vähätuloisesta vammaiskansasta. Aikuinen poikani tarvitsee ympäri vuorokauden aikuisen ihmisen ohjausta ja valvontaa suoriutuakseen kaikista arjen normaaleista rutiineista. Hän ei kykene liikkumaan itsenäisesti julkisilla liikennevälineillä. Poikani ei osaa lukea ja kirjoittaa. Hän ei myöskään ymmärrä, mitä Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta päätös merkitsee käytännössä hänen kohdallaan.

Poikani asuu kotonaan ja käy päivisin kehitysvammaisille suunnatussa toimintakeskuksessa viitenä päivänä viikossa. Kehitysvammaiset ihmiset käyvät viikoittain tutustumassa ohjaajiensa avustamina Helsingin kaupungin keskustaan ja sen tarjoamiin palveluihin. Liikkuessaan kaupungilla he käyttävät raitiovaunua.

Pojalleni on myönnetty yhdeksän edestakaista taksimatkaa kuukausittain. Matkat on tilattava aina etukäteen Helsingin matkapalvelukeskuksesta. Poikani isänä minä vastaan näiden taksimatkojen tilauksesta ja hänen saattamisestaan taksimatkoilla. Taksia hyödynnetään asioimisessa, joissa julkisen liikenteen käyttö on poikani kannalta ongelmallista.

Kehitysvammainen poikani nauttii tavallisen Suomen kansalaisen tapaan kulttuurista, matkailusta, retkistä luonnossa ja sukulaisilla käymisestä. Pääosin poikani liikkuminen yhteiskunnassa tapahtuu kuitenkin julkisilla liikennevälineillä. Tuolloin hänellä on mahdollisuus kohdata itselle ulkopuolista maailmaa ja normaaleiksi luokiteltuja ihmisiä. Samalla normaaleiksi luokitetuilla ihmisillä tarjoutuu vastaavasti mahdollisuus kohdata vammainen ihminen. Poikani käy kerran viikossa lisäksi musiikkikoulu Resonaarissa rumputunneilla. Menomatkat hoituvat taksilla ja paluumatkat bussilla.

Päätös poistaa oikeus maksuttomaan joukkoliikenteeseen on syrjivä päätös, joka rajoittaa vähävaraisten, vaikeavammaisten ihmisten liikkuvuutta tavallisten veronmaksajakansalaisten keskuudessa. Stadin päättäjät ovat dorkia napatessaan vaikeavammaisilta tuplaedun nimissä ihmisiltä oikeuden maksuttomaan joukkoliikenteeseen. Haluaako varakas Helsinki olla tienäyttäjänä puolustuskyvyttömien ja niukkaa kansaneläkettä saavien ihmisten etujen karsimisessa?

Vammaisten osallisuus yhteiskuntaan on myös osallisuutta joukkoliikenteen käytössä!

Matti Laitinen
kehitysvammaisen pojan isä