Ei louhintatoiminnan laajennusta Ruskon Hujalaan

Kari

/ #1 NCC/ Hujala

25.01.2014 08:19

HUOMIOITA KOSKIEN NCC:N KIERRÄTYSTERMINAALIHANKKEEN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIOHJELMAA

Vaihtoehto VE0
Tästä vaihtoehdosta on jo tarpeeksi riesaa Ruskon Hujalankylän ja Vehmaantien asukkaille. Eli nykyisten lupien mukainen toiminta riittää, sillä meille lähialueen asukkaille painaa paljon puhdas ja turvallinen ympäristö, maisema ja maaseudun leppoisa elämä. Allaolevia muita vaihtoehtoja vastustamme emmekä tule hyväksymään kierrätysterminaalia emmekä louhinta- alueen laajentamista. Jo nykyinen alueen toiminta sikaloineen alentaa asuinpaikkamme ja tonttiemme arvoa ja on pilannut lähivirkistysalueemme.

Mikäli meille lähialueen asukkaille käsittämättömästä syystä luvitetaan kallion murskaustoiminnan laajentaminen ja kierrätysterminaali naapuriimme esitämme seuraavaa:

Vaihtoehto VE 2a, Hujala
Kierrätysterminaalia emme hyväksy. Kierrätysterminaali sopii paremmin olemassa olevaan Isosuon alueelle jossa jo on kyseistä toimintaa. Eikä se myöskään sovi tähän samaan YVA- menettelyyn.
Ylijäämämaiden vastaanotto, jalostus, myynti ja läjitys (määrä 925 000 m3):
- pitää selvittää miten ne sijoittuvat alueelle, maakasojen korkeudet. Tulevatko ne puunlatvojen yläpuolelle? Mitä tarkoitetaan jalostustoiminnalla. Tuleeko hajuhaittoja,
pölyä? Miten valvotaan puhtautta, ettei joukossa ole saastunutta maata?

Rakennustoiminnan jätteiden vastaanotto ja käsittely:
- rakennustoiminnan jätteiden mukana todennäköisesti tulee myös saastunutta maaperää jossa on öljyä. Lisäksi joukossa voi olla mm. sementtiä, maalia, liuotinaineita, kalkkia ja asbestia sekä kreosoottia (kyllästys-aine). Siksi rakennustoiminnan jätteiden alueelle on tehtävä keräimet, esimerkiksi keräilyaltaat, saostuskaivot tai suodatuskentät jotta haitalliset aineet eivät pääse ojia myöten vesistöä pilaamaan.

Asfaltin valmistus:

- valmistus tuo haju- ja meluhaittaa lähialueiden asukkaille ja vaikuttaa olennaisesti asumisviihtyvyyteen haitallisesti. Varsinkin kun toiminta on pitkäkestoista. Kyseinen toiminta sopii paremmin Palovuoren alueelle.

Kohonneita haitta-ainepitoisuuksia sisältävän sisältävän maa-aineksen vastaanotto ja loppusijoitus:

- tätä emme hyväksy ollenkaan. Valvonta bisnesperäisellä toiminnalla on aina ontunut vaikkakin alue rakennettaisi asiallisesti. Jos tämä hanke Hujalan kylässä toteutuu, pitää
toiminnan valvontaryhmään kutsua myös asukkaiden edustus ja sanktioida rikkomukset.

Vaihtoehto VE 2b, Hujalan kierrätysterminaali ja louhinnan laajentaminen:

- tämä vaihtoehto on suorastaan järkyttävä alueen asukkaille, jota emme voi missään nimessä hyväksyä. Suunnitellun louhinnan laajuus on tahallista ympäristön tuhoamista.
Yleensäkään ei ole mielekästä luvittaa tämän kaltaista toimintaa yli 10 vuodeksi koska maailma muuttuu hyvin nopeasti ja ihmiset alkavat arvostaa ympäristöään yhä enemmän.

- mutta mikäli kaikesta huolimatta tämä vaihtoehto toteutuu edes osittain pitää louhinnan suoja-alueiden olla riittävät. Olemassa olevaa puustoa ja muuta kasvillisuutta ei saa tuhota
alueen reuna- alueilta 50-70 metriin jotta kasvillisuus sitoo osittain melua ja pölyä.
- louhinta ei saa ulottua alle 200 m asuinrakennuksista.
- ennen mahdollista luvitusta pitää maastossa selvittää louhinnan rajat tarkasti ja rajoittaa kivi- ja maakasojen korkeudet luontoon sopivaksi.
- ennen räjäytystoimintaa on alueen asukkaille ilmoitettava asiasta esimerkiksi tekstiviestillä.

Vaihtoehtojen VE 2a ja VE 2b liikenne alueelle ja toiminnan valvonta:
- pitää selvittää kuka tekee ja kustantaa Hujalantien kevyen liikenteen väylän tekemisen sillä raskaan liikenteen hurja lisäys Hujalan kylän läpi ja tie Vahdontielle asti on kapea mutkikas ja heikkokuntoinen, koululapsille hengenvaarallinen. Raskas liikenne ajaa kuormiaan urakalla ja silloin sattuu ja tapahtuu. Ennen kuin kevyt liikenne on saatettu kuntoon ei toimintaan saa lupia myöntää.
-
- mikäli kyseessä olevat vaihto-ehdot sallitaan on toiminnan seurantaryhmään kutsuttava asukkaiden edustus ja sanktioitava rikkomukset.

Tässä esittämässäni mielipiteessä on huomioitu myös 23.1.2014 käyty keskustelu Vehmaantien 20 asukkaan kanssa.