MAKSUTON HSL-MATKAKORTTI PALAUTETTAVA VAMMAISILLE

Helsinkiläinen

/ #19 Käsittämätöntä ja kallista

28.01.2014 10:39

Liikkuminen julkisilla paikoilla, julkisilla kulkuneuvoilla, ihmisten parissa, pitää yllä vammaisen toimintakykyä ja mielenterveyttä. Tämän mahdollisuuden kieltäminen synnyttää väistämättä uusia ongelmia. Harrastukset ovat vaikeasti vammaiselle ihmiselle erittäin tärkeä osa kuntouttavaa arkea, niiden merkitys on valtava niin henkisen kuin fyysisenkin hyvinvoinnin kannalta. Oma-aloitteisen liikkumisen ja arjen aktiivisuuden rajoittaminen kaupungin taholta on käsittämätöntä, kun juuri sen lisäämiseen monet vammaisten tukitoimet tähtäävät!

Maksuttoman joukkoliikenteen poistaminen vammaisilta ei edes saa aikaan säästöjä, koska he joutuvat jatkossa käyttämään kalliimpaa vaihtoehtoa eli taksia niihin matkoihin, jotka aiemmin pystyivät hoitamaan julkisilla. Miksi yhtä asukasryhmää sysitään yksityisautoilua ja kotona istumista kohti, kun muita helsinkiläisiä kehotetaan lisäämään joukkoliikenteen käyttöä ja hyötyliikuntaa?

Toivoisin, että sosiaali- ja terveyslautakunta harkitsisi uudestaan tämän päätöksen mielekkyyttä, sekä taloudelliselta että inhimilliseltä kannalta katsottuna.