Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Ei tule Ruplansuollekaan turvekenttää

/ #883 Lisää nauloja arkkuun...

29.01.2014 21:29

Artikkeli julkaistu Karjalaisessa 24.1.2014

Ruplansuon turvetuotannolle ei ympäristölupaa

Aluehallintovirasto on hylännyt Vapo Oy:n Rääkkylässä sijaitsevan Ruplansuon (51,5 hehtaaria) turvetuotantoa koskevan ympäristölupahakemuksen.

Suunnitellun tuotantoalueen lounais- ja pohjoispuolella on asutusta 400-450 metrin etäisyydellä. Hakijan esittämät suojavyöhykkeet eivät olisi riittävästi estäneet turvetuotannon pölypäästöistä aiheutuvaa viihtyvyyshaittaa. Haittoja olisi voinut aiheutua myös tuotantoalueen läheisyydessä viljelyssä oleville pelloille, perusteluissa todetaan.
Ruplansuolla ja sen läheisyydessä on lisäksi kolme kalasääsken pesäpuuta. Suuren petolinnun selvästi nähtävissä oleva pesäpuu on luonnonsuojelulain nojalla rauhoitettu.

Turvetuotanto olisi todennäköisesti häirinnyt sääksen pesimistä ja poikastuotantoa, aluehallintovirasto perustelee.
Luvan hylkäämisen perusteluina on mainittu alueen virkistys- ja kalastuskäyttö sekä Vänskäsalmea ennestään kuormittavat maatalouden päästöt, kunnan jätevedenpuhdistamolta johdettava jätevesi sekä Mensunsuolla sijaitsevan suljetun kaatopaikan vedet.