Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Vieras

/ #892

07.02.2014 07:18

Lapin Kansa Julkaistu: 05.02.2014, Ulkomaat, sivu 26
Energiavallankumous hiilisavun varjossa

Pertti Rönkkö Berliini Ruskohiilivoimalat tupruttavat Saksassa taivaalle yhä enemmän hiilidioksidia. Samaan aikaan maassa käytetään kymmeniä miljardeja euroja uusiutuvaan energian tukemiseen. Päästötavoitteiden saavuttaminen on silti karkaamassa käsistä. Sähköä tuotetaan ruskohiilellä yhtä paljon kuin 1990-luvun alussa. Yli 40 prosenttia ilmastonmuutosta kiihdyttävästä hiilidioksidista syntyy Saksassa energiantuotannossa. Pahin saastuttaja on ruskohiili, jolla jauhetaan 12 prosenttia saksalaisten energiasta. Ympäristöjärjestöt ja vihreät vaativat Angela Merkelin hallitukselta pikaisia toimia hiilivoimaloiden korvaamiseksi maakaasuvoimaloilla ja uusiutuvalla energialla. Kaasuvoimalan hiilidioksidipäästöt ovat kolmannes hiilivoimalan päästöistä. Saksalainen ympäristöjärjestö Umwelthilfe vaatii Saksaa sulkemaan välittömästi ruskohiilivoimalat. - Sähköä tuotetaan nyt enemmän kuin kulutetaan. Ruskohiilen lisääntyvän käytön vuoksi Saksa kasvattaa hiilidioksidipäästöjään päinvastaisesta tavoitteesta huolimatta, sanoo Umwelthilfen voimalaitosasiantuntija Jürgen Quentin. Hän syyttää nurinkurisesta tilanteesta myös häränpyllyä heittänyttä päästökauppaa. Hiilidioksiditonnin hinta on viidessä eurossa, kun realistinen hinta olisi 40-45 euroa. Energiateollisuus muistuttaa, että ruskohiili on ainoa energialähde, jota ei subventoida valtion varoilla. Quentinin mukaan kysymys on harhasta. Ruskohiilienergian tuottajat saavat tukea käänteisesti, koska niiden ei tarvitse maksaa itse käyttämästään energiasta uusiutuvan energian maksua. Tavallisen kansalaisen sähkölaskua energiamuutoksen lisäkulujen peittämiseen perittävä maksu nostaa 6,24 senttiä kilowattitunnilta. Vattenfall Europelle, RWE:lle ja muille ruskohiilisähkön tuottajille vapautus toi viime vuonna 166 miljoonan euron lisäedun. Umwelthilfessä lasketaan, että sähkön tuottaminen maksaa ruskohiilellä 10 euroa, kivihiilellä 20 euroa ja maakaasulla tuotettuna 40 euroa megawattitunnilta. Tuulisähkö maksaa halvimmillaan noin 30 euroa. - Nurinkurista on, että ilmaston kannalta pahimmalla mahdollisella tavalla tuotettu sähkö on kaikista halvinta, Jürgen Quentin sanoo. Saksan ruskohiililiitossa ei kiistetä ympäristöjärjestön laskelmia, mutta ollaan itse asiasta eri mieltä. - Maailman ilmastoa ei pystytä pelastamaan pelkästään Saksan toimenpiteillä, liiton tiedotuspäällikkö Uwe Maassen sanoo. Hänen mukaansa Saksan talous ei pärjää ilman täysin omavaraista ruskohiiltä ja säätiloista riippumatonta energiantuotantoa. Liitossa luotetaan, että tekniikan parantuminen vähentää voimakkaasti hiilivoimaloiden hiilidioksidipäästöjä. - Monenlaisia lupaavia teknisiä keinoja on jo kokeiltavana, Uwe Maassen kertoo. Vattenfall Europen Lausitzin voimalassa testataan savukaasujen "pesemistä". Nesteytetty hiilidioksidi on tarkoitus varastoida maan alle odottamaan mahdollista uusiokäyttöä. Ympäristöjärjestöt eivät usko tekniikan toimivuuteen. Varastopaikoiksi suunniteltujen alueiden asukkaat vastustavat hanketta henkeen ja vereen. Ruskohiiltä arvioidaan riittävän Saksassa sadoiksi vuodeksi. Suurimmat varannot löytyvät Reininmaalta ja Brandenburgista. Jo luvan saaneiden avolouhosten tieltä puretaan kokonaisia kyliä, ja tuhannet ihmiset pakotetaan muuttamaan muille alueille. Maailman ilmastoa ei pystytä pelastamaan pelkästään Saksan toimenpiteillä. Uwe Maassen Umwelthilfen tiedotuspäällikkö Luvut Ydinsähkön osuus hiipuu Saksalaisten kuluttamasta energiasta tuotettiin vuonna 2013 öljyllä 33 prosenttia ja maakaasulla 22 prosenttia. Uusiutuvan energian osuus oli 12 prosenttia, samoin kivihiilen ja ruskohiilen. Ydinvoimalla tuotettiin 8 prosenttia energiasta. Muiden tapojen osuus oli 1 prosentti. Saksalaisten energian- kulutus kasvoi viime vuonna 2,6 prosenttia edellisvuodesta.

@Lapin Kansa Oy