Kuolemantuomio suomeen!

Kalle Laukkanen

/ #33

29.07.2008 18:38

Nojoo, viestissäni tosiaan oli epäkohta: kumosin erään mielipideasian mielipideasiana samalla kun korostin toisen samanlaisen merkitystä. Ja kysymysten esittämisessä ei sinänsä olisi vikaa mutta tuo asettelu oli vähintäänkin offensiivinen. No, minäkin kyllä sorrun siihen joskus, mutta koitetaan kuitenkin välttää sitä.

Eli ensin olisi valittava jonkinlainen arvomaailma, koska eri arvoilla tässä päädytään eri ratkaisuun. Itse valitsisin humanismin: pyritään kaikkien ihmisten hyötyyn, niin että yksilöillekin aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa. Tuo on siis oma arvomaailmani, ja mielestäni yhteiskunnan tulisi tähdätä siihen, koska mielestäni on melko itsestäänselvää että yhteiskunnan tulisi tähdätä ihmisten etuun, siksi koska jokainen ihminen on osa yhteiskuntaa, erilaisten asioiden takia tietysti, mutta yhteiskunnan ei tulisi orjuuttaa ihmisiä.

Tästä johtaisin sen, että tuon arvomaailman ollessa luonnollinen, voidaan ruveta vertaamaan kunniaperiaatteen toimivuutta tässä ympäristössä, ja aiempien perustelujeni mukaan kostamisen salliminen johtaisi epäoptimaaliseen tilanteeseen.

Joo, tuo on vähän huonosti selitetty, ja oikeastaan on sitä kylmän matemaattista laskentaa: se pyrkii tasapuolisesti kaikkien etuun mahdollisimman optimaalisesti. Sanotaanko näin, että minä en väitä, että tuo olisi oikea malli. Sillä vain saavutetaan mahdollisimman suurta hyvinvointia kaikille yksilöille, jos tällaista mallia nyt halutaan noudattaa. Ja tosiaan, uskon ettei ihmisillä ole vapaata tahtoa, itseasiassa olen siitä aika varma, mutta uskon että vaaditaan vielä pitkä aika ennenkuin se saadaan integroitua lainsäädäntöön (ja siitä tulee taas se ongelma että lainsäädäntö vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen... josta syystä tuota asiaa ei tule ottaa huomioon kovin voimakkaasti).

No, siinä on taas oma näkökulmani, ehkä hieman neutraalimmin.

Muttatosiaan, kun kysyit suoraan kunniasta ja oikeudesta, on hiukan vaikea väittää niitä vastaan, ne kun merkitsevät eri ihmisille eri asioita. Ja sinänsä kun ajattelutapani perustuu siihen ettei ihminen päätä omista päätöksistään, niin en tosiaan nykyään edes näe kunniaa ja oikeutta, anteeksi vain. Mutta se siitä.