Protesti KANSANEDUSTAJIEN 8,1% Palkankorotusta vastaan!

Leivälle on saatava muutakin kuin voita

/ #3085 Minimipalkka tai ei

26.03.2014 10:50

#13: PK - Annettaispa meille duunareille edes lain turvaama minimipalkka

Työsopimuslain mukaan työstä on maksettava vähintään kohtuullista ja tavanomaista palkkaa, jos musta ei ole sovittu. Työsopimus taas  on ennen kaikkea sopimus, jota ei pidä allekirjoittaa, jos työehdot eivät tyydytä. Työttömyysturva voi tosin olla uhan alla, mutta ei kenenkään voida olettaa sopivan kohtuuttoman huonosta palkasta sen uhalla. Se, mikä on kohtuuttoman huono työehto, on vaikeampi määritellä.

Minä olen kieltäytynyt aina työtarjouksista, joiden sopimusehdot eivät miellytä. Tämän takia en ole menettänyt työttömyystukia, koska en ole niitä muutenkaan saanut. Tällä olen päässyt saanut pysytellä irti työelämän kovimpaa vahtia pyörivistä oravanpyörästä ja saanut silti paremman toimeentulon, kuin olisin saanut tarjotuilla heikommilla työsopimuksilla. Silti voin sanoa, että työnantajat ovat olleet tyytyväisiä työpanokseeni ja ottavat minut miellellään udestaankin töihin, kun sopivia töitä on tarjolla. 

Työtarjouksista kkeltäytyminen vaatii tietysti pitkää pinnaa ja kykyä säästää sopivasti pahan päivän varalle. On vaikea yhtälö, jos on elatettavana perhettäkin.