Lapsiperheiden puolesta - Lapsilisät verottomana!

Ei taida onnistua ihan helposti ulkomailla asuvien lasten lapsilisien poisto

/ #480 Re: ulkomaille...

26.03.2014 22:15

#452: 26.pvä kuun paras päivä - ulkomaille...

Pääasiassa Kela maksaa lapsilisää alle 17-vuotiaasta, Suomessa asuvasta lapsesta paitsi:

Kelan sivuilta:

EU-sääntöjä sovellettaessa pääperiaatteena on, että perheeseen kuuluva työntekijä saa sosiaaliturvan työskentelymaasta tämän maan lakien mukaisesti. Myös työntekijän lapsista maksettavien perhe-etuuksien saaminen on sidottu tähän työskentelyvaltioon. Oikeus perhe-etuuksiin perustuu siis ensisijaisesti lapsen vanhemman tai muun huoltajan työskentelyyn tietyssä maassa, ja vasta toissijaisesti lapsen asumiseen tietyssä maassa.

ESIM: Lapsen vanhempi työskentelee Ruotsissa hänen lapsensa asuessa Suomessa. Vanhemman työskentelyvaltiona Ruotsi maksaa omanmääräisen lapsilisän ja muut perhe-etuudet niillä ehdoilla, joita Ruotsissa edellytetään. Lapsen asuinvaltiona Suomi ei enää maksa lapsilisää ja mahdollista lasten kotihoidon tukea, paitsi jos näiden Suomen etuuksien yhteismäärä on suurempi kuin Ruotsin etuuksien määrä. Tällöin Suomi maksaa etuuksien erotuksen. Jos kuitenkin lapsen toinen vanhempi työskentelee Suomessa, lapsilisä ja muut perhe-etuudet maksetaan edelleen täysimääräisinä lapsen asuinmaasta.

Virolaiset ovat siis oikeutettuja saamaan sosiaalietuudet Suomesta aivan kuten suomalaiset Ruotsista. Itse käsittäisin, että kyseessä pitää kuitenkin olla määräaikainen komennus eikä vakituinen muutto perheen toiselta vanhemmalta. En epäile yhtään etteikö tätä käytettäisi joissain määrin hyväksikin Helsinki-Tallinna välillä. Suomi ei voi vaan omavaltaisesti muuttaa EU ja ETA -sopimuksia.