Protesti KANSANEDUSTAJIEN 8,1% Palkankorotusta vastaan!

hupskeikkaa

/ #4135 Re: Lainaus Edellisen mielipiteestä:

27.03.2014 05:38

#18: Sami Rusi - Lainaus Edellisen mielipiteestä:

Kyllä 8,1 prosentin korotus tarkoittaa vuositasolla yli miljoonan euron (1Meur) suoraa korotusta koko kansanedustajien palkkapussiin. Ei sitä voida vähätellä jos yleisesti pyydetään sopeutumaan. Sopeutumista palkansaajat ovat jo antaneet liki 0-tason tes-neuvotteluissa ja nyt lisää köyttä vaaditaan verolinjauksen korotuksilla melko laajalla sektorilla. Tällä tekniikalla - vaikka päättäjät hyvää ajattelevatkin - luodaan varmasti 1980-luvun Libanon mallia, jossa oli vain rikkaita, jotka pärjäsivät ja köyhiä jotka taistelivat jokapäiväisestä elämästään ja varsinaista keskiluokkaa jonka varassa talous yleensä on ei olleenkaan.

Mut toinen asia joka hieman painaa on nuo lehdistötuet ja puoluetuet, joita vahvasti pienentämällä voisi lohjeta kompensaatiota myös köyhemmillekin. Mutta kumma kyllä ei näihin asioihin kukaan ole halunnut puuttua tai edes tuoda julki. Onkohan niin, että ne on todettu pyhiksi aiheiksi joihin ei kajota. Muistelen jotenkin kaiholla aikaa jolloin Perussuomalaiset olivat pieni puolue (soini, wistbacka ja halme) ja suuresti vaativat puoluetukien pienentämistä ja jopa lopettamista. Mutta nyt kun ovat suuri puolue ja tukimäärä on suuri niin ei siellä olekaan puhetta tuesta enää olleenkaan. Näinollen kyllä se raha tässäkin asiassa ratkaisee, ja sama se on kaikissa muissakin puolueissa niin miksei myös yksittäisissä edustajissa. Olisikin mukava kuulla seuraavissa eduskuntavaaliehdokaskeskusteluissa jotain ehdokasta joka ihan reilusti kertoisi, että "En siellä pysty mitään tekemään yksittäisenä edustajana, mutta palkka on jo niin kova, että siksi pyrin sinne ohrapuuropatojen ääreen jottei tarvi nälässä olla".

Siispä hieman ihmettelen alkuperäisen kirjoittajan näkemystä. Monet kansanedustajat ovat päätoimensa eli Kansanedustamisen lisäksi myös melkoisen hyvin palkatuissa/korvatuissa hallintoelintoimissa mm. solidiumissa, alkossa, finnairissa jne joista nostetaan myös suuria korvauksia jopa 20000 euroa vuodessa. Lisäksi tulevat ilmaiset matkat kotimaassa lentäen, junalla 1 lk johon sisältyy näköjään myös ruoka ja muut edut jotka runsaasti nostavat palkkatasoa.

Toki pitää huomioida että kansanaedustajan nostama korvaus ei ole palkkaa vaan palkkio, josta ei suoranaisesti kerry eläkettä, mutta heillä on lisäksi oma eläkejärjestelmä joka kyllä takaa että jopa ensimmäisen kauden edustaja saa jo runsaamman eläkkeen edustajatyöstä kuin normaali keskiansiotyöläinen koko työhistorian ajalta.