Suvivirsi-päätös peruttava

Vieras

/ #47

29.03.2014 13:26

Moni suomalainen on ollut mukana katsomassa Intiassa hindujen tai Afrikassa joidenkin heimojen perinteisiä uskonnollisia juhlia ja kertoo niistä kovasti innoissaan muille. On ottanut valokuvia tilaisuuksista jne. kokematta silti, että hänen omaa uskontoaan olisi loukattu, koska hänet on viety sellaiseen tilaisuuteen. Siellä sikäläiset saattavat laittaa ulkopuoliselle jotakin rituaaliin kuuluvaa kaulaan tai päähän lupaa kysymättä, eikä siitä kukaan osaa harmistua tai pahoittaa mieltään. Sikäläiset tekevät sen osoittaakseen ystävyyttään ja toivoakseen vieraalle kaikkea hyvää ja toivoakseen, että pahat henget eivät pääsisi vierasta vahingoittamaan. Kaunis ajatus, vaikkei itse siihen uskoisikaan!
Ketään ei Suvivirsi vahingoita. Pahaa siitä ei saa, vaikka vapaa-ajattelijat sitä yrittävät kaikin keinoin keksiä.
Jos pelkää oman lapsensa kääntyvän ateismista uskovaksi kristityksi Suvivirren kuultua, on se turha pelko. Ja jos kääntyisi, niin omapa se valinta olisi. Valintojakaan kun ei voi tehdä, jos ei ole tietoa vaihtoehdoista.

Kaikukoon juhlassa keväisen
Suvivirtemme perinteinen.
Se kertoo, on kesä nyt alkanut
koulu kaikilta loppunut.