Vääksyn vanha kansakoulu säilytettävä

Reetta

/ #16 Re: Nuokku saisi säilyä, mutta lisärakennusoikeuksin ja viereen krs-t.

19.04.2014 15:20

#12: vääksyläinen minäkin - Nuokku saisi säilyä, mutta lisärakennusoikeuksin ja viereen krs-t.

Vuonna 1925 rakennettu kansakoulu havisee paljonkin historiaa. Miten vanha tai millaisen käyttötarkoituksen omaava rakennus sitten ansaitsisi tulla säilytetyksi? Suomen rakennuskanta on huomattavan nuorta, Päijät-Hämeessä enää alle 10 % rakennuskannasta on ennen sotia rakennettuja. Paljon hienoja rakennuksia on revitty alas modernin elementtirakentamisen tieltä. Toki uuttakin rakentamista tarvitaan, mutta ne voi rakentaa vaikkapa uuteen keskustaan jonka maisemakuvaa ne eivät tuhoa.

Tätä kanavan seudun vanhaa säilynyttä rakennuskantaa tulisi vaalia ja mahdollisen täydennysrakentamisen tulisi tukea sitä mittakaavaltaan ja tyyliltään. Miksi vanhasta Vääksystäkin pitäisi tehdä samanlainen mitäänsanomaton ankea tusinakeskusta joita Suomi on täynnä? Edellytykset ihan muuhun olisi, kun ymmärrettäisiin hyödyntää vanhaa rakennuskantaa, kanavaa, puistoja - näiden vuoksi tämä kiinnostaa ja houkuttaa asukkaita, yrityksiä ja matkailijoita. Mitä jää jos kaikki vanha puretaan ja korvataan tusinakerrostaloilla. Suurkaupungiksi Vääksy ei muutu vaikka kuinka monta kerrostaloa rakennettaisiin.