Munkkiniemen nuorisotaloa ei saa lakkauttaa

Pia Parkkonen

/ #3 Nuorisoasiainkeskuksen outo strategia

03.10.2008 10:46

Helsingin Sanomat uutisoi: Nuorisolautakunta päätti torstaina 2.10, että uusi toimintakeskus perustetaan Sörnäisten rantatielle.

Johanna Sumuvuori korjaa HS:n uutista heti keskustelualueella :

"Uutisessa todetaan, että "Helsingin kaupungin tavoitteena on tarjota nuorille isoja alueellisia oleskelutiloja pienten lähinuorisotalojen sijaan". Haluan heti tyrmätä ajatuksen, että nuorisolautakunta haluaisi asettaa vastakkain alueelliset lähipalvelut ja tulevan toimintakeskuksen! Lautakunta EI ole tehnyt tuollaista linjausta. Toimintakeskuksia ei tehdä alueellisten palveluiden kustannuksella.

Nyt on tulossa Sörnäisiin nuorten kulttuuritoimintoihin painottunut toimintakeskus, ja alueellisista palveluista sinne siirtyy ainoastaan Kallion nuorisotalo. Harjua tähän päätökseen ei haluttu kytkeä, ja esimerkiksi vihreä ryhmä haluaa säilyttää Harjun nuorisokäytössä."

**
Harjun toiminnot jatkuvat, mutta Nuorisolautakunta joutuu seuraavaksi päättämään Munkkiniemen musiikkinuorisotalon lakkauttamisesta.

Perin oudossa käsittelyjärjestyksessä Nuorisoasiainkeskus hankkeissaan toimii. Ensin tuodaan nuorisolautakunnalle ratkaistavaksi musiikkitalojen ( Harju ja Munkkiniemi) lakkauttamisesitykset, jonka jälkeen aletaan vasta kartoittamaan mitä musiikkitoimintoja ja tiloja kaupungilla on.

Kaupungin tulevan vuoden budjetissa nuorisotoimelle varatut rahat eivät riitä sekä toimintakeskuksen investointeihin että nuorisotaloverkon säilyttämiseen. Kaupungin on budjetoitava lisää rahaa nuorisotoimen momentille