Munkkiniemen nuorisotaloa ei saa lakkauttaa

Jukka Puurula
Adressin tekijä

/ #6 Tieto ei lisää tuskaa!

05.10.2008 14:42

Hienoa, että nuorisoasiainkeskuksen sisälläkin käydään keskustelua kulttuuristen palveluiden kehityksestä. Keskustelua olisi toki voitu käydä myös ennen talojen lakkautussuunnitelmia. Eihän nuorisoasiainkeskus mikään "pahis" ole. Se vain vaikuttaa olevan täysin tietämätön taloissaan järjestettävien palveluiden merkityksestä asiakkailleen. On suuri virhe kadottaa se merkittävä kulttuurityö, jota musiikkinuorisotyössä on tehty jo kohta 20 vuotta. Helsingissä se tarkoittaa viimeisten matalan kynnyksen musiikkitoimitaympäristöjen katoamista. Tämä ei palvele ainakaan nuorten omaehtoista kulttuuria. Vielä vähemmän siitä on hyötyä nuorten syrjätymiskehityksen katkaisussa.

Keskustelua voisi käydä myös nuorisoasiainkeskuksen informaatiostrategioista. Käsittääkseni nuorisotyökeskustelun käyminen julkisissa keskustelufoorumeissa ei uhkaa nuorisotyön kehittämismahdollisuuksia, päinvastoin. Nykypäivän nuori on jo sen verran valveutunut informaatioyhteiskunnan mekanismeista, että hän osaa erottaa näissäkin keskusteluissa ajoittain esiintyvän turhan provokaation asiallisesta informaatiosisällöstä.

Nuorisotyöresurssien valtakunnallisesta notkahduksesta on syytäkin olla huolissaan. Polttavalle aiheelle löytyy omakin aderessi: http://www.adressit.com/lisaarahaanuorisotoimeen

"Lapsia pesuveden mukana", on todellakin kipeän osuva kuvaus nuorisoasiainkeskuksen uuden toiminta- ja tilastrategian uhreille. Toimintoja, jotka eivät ole mahtuneet uuden linjauksen yhteydessä luotuihin mittareihin, ei ole kelpuutettu mukaan uusiin uljaisiin toimintakeskuksiin. Kuitenkin talojen alasajo on jo aloitettu. Tämä tarkoittaa myös toimintojen lakkauttamista. Mielestäni on kohtuullista tuoda esiin uuden linjauksen varjopuoletkin. Näin luodaan pohjaa entistä avoimemmalle nuorisotyökeskustelulle.