Turun "Kirjastosilta " Vanhan Suurtorin ja Vähätorin väliin

Vieras

/ #54

07.08.2011 21:08

Pyöräilen kaikki työ- ja torimatkani (myös talvisin) kirkkosillan kautta, joten tiedän tarkkaan, mitä kautta on lyhin ja sujuvin reitti esim. Uudenmaankadun ja Hämeenkadun kulmasta torille. Jos uusi silta tulisi Kauppiaskadun päähän, en lähtisi kiertelemään uuden sillan kautta, vaikka Hämeenkadun pyörätietä olisi jatkettu Rettiginrinteeseen. Ainakaan takaisin en tulisi sitä kautta jyrkän ylämäen takia. Pyöräilijöille ja jalankulkijoille tulisi myös kauhistuttavan vaarallinen risteys rinteen alapäähän, kun pyöräilijät viilettäisivät alas rinnettä sillalle toisten pyyhältäessä poikkeavasti Itäistä Rantakatua. Eiköhän muutkin valitsisi vanhan reitin ainakin ensikokeilujensa jälkeen. Rettiginrinteen vaihtoehto palvelisi hyvin pientä väestöä ja ehkä joitain kesäterassi- ja teatteriasiakkaita ja muutamia sillan läheisyydessä sijaitsevia yrityksiä - mitään liikenteen sujuvuuden parannusta siitä ei syntyisi. Päättäjien pitäisi kokeilla pyöräilyä eri suuntiin ko rinteessä päivittäin ainakin yhden talven ajan. Suurtorin vaihtoehtoa saattaisin käyttää, vaikka en sillekään mitään tarvetta näe, ellei sinne tulisi uutta pyörätietä Hämeenkadun ja Uudenmaankadun kulmasta suoraan Suurtorin halki.

Hannu Honkasalmi