ISRAEL ELÄKÖÖN - ISRAEL MUST LIVE!

TÄNÄÄN juutalainen kansa

/ #228 Re: liiton hänen menestymiseksensä."

09.08.2011 14:47

#226: "Minä teen hänen kanssansa - liiton hänen menestymiseksensä."

TÄNÄÄN juutalainen kansa Israelissa ja kaikkialla kukin aikarajoituksensa ja asuinpaikkansa puitteissa on hiljentynyt suremaan ensimmäisen ja toisen Temppelin hävitystä ja lukuisia muita onnettomuuksia, joita juutalaiset ovat tuhansia vuosia kestäneen historiansa aikana joutuneet kärsimään sekä Israelissa että maanpaossa kansojen keskellä. Tämä päivä ei ole vapaapäivä, kuten naapurissa puksuttavat ja pölyä ja öljynkatkua puskuttavat rakennuskoneet osoittavat. Tämä on syvän surun ja murheen päivä, jonka muistamisen juutalaiset aloittivat illalla kokoontumalla synagogiin tutkiakseen Toran lukuja, joissa kerrotaan kansaa kohdanneista katastrofeista ja siitä, miksi näin kävi.

KOTEL, jota kutsutaan Länsimuuriksi, kokosi eilen illalla surevia juutalaisia, joillakin karkeasta säkkikankaasta tehty rukousviitta harteillaan, useimmat etsien rauhallisen kulman ja monien vaipuessa maahan istualleen tai polvilleen kasvot seinää kohti surun merkiksi.
Rabbit ovat kehitelleet useita rajoituksia, joita tulee noudattaa: Syöminen ja juominen on kielletty, silmien ja käsien pyyhkiminen kostealla pyyhkeellä on sallittu; kosmeettisten aineiden käyttö ja sukupuoliyhteys on kielletty; nahkakenkien käyttö on kielletty, varsinkin, jos niissä on teräsnauloja pohjissa; Toran lukeminen on rajoitettu vain valittaviin lukuihin, sillä Tora lukeminen muilta osin luo iloa, mikä on sopimatonta suruaikana.

TUNTIA ennen Tisha Be´av päivän alkamista illalla tarjoillaan ”aamu-ateria”, johon kuuluu kovaksikeitetty muna, joka kastetaan tuhkaan, leipää ja vettä. Ateria syödään lattialla istuen, kukin eri nurkassa huonetta. Normaalia iltapalvelusta synagogassa seuraa valitusvirsien lukeminen ääneen murheellisella äänenpainolla pitkin yötä.
Alla olevassa osoitteessa kerrotaan, mitä kaikkea juutalaiset ovat kärsineet tänä päivänä. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/146502#.TkDn-WEmKK8

- Tämä Tisha Be´av päivä on omistettu enemmän kuin koskaan juutalaisen kansan eheyttämiseksi, ei vain Israelissa vaan omassa maassaan ja diasporassa asuvien juutalaisten kesken. Rabbit ovat vuodesta toiseen opettaneet, että hävitykset ja onnettomuudet ovat johtuneet kansan eripuraisuudesta, joka on aina ollut kirouksena alusta lähtien. Juutalaiset ryhmät taistelivat keskenään vielä roomalaisten piirittäessä Jerusalemia ja nälänhädän surmatessa kansaa tuhansittain, eikä heille enää löydetty hautaa muurien sisältä, vaan heidät heitettiin muurien yli. Telttaliike on osoittanut solidaarisuuttaan luvaten välttää normaalirytmiin kuuluvia tansseja ja lauluja sekä kovaäänisten välittämiä puheita. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/146527#.TkDszmEmKK8