ALOITE AMPUMA-ASE MÄÄRÄYKSIIN

Elli Liini
Veteli

/ #29 Miettikä loppuun asti..

24.10.2008 15:50

Ihmettelen suuresti täältä löytyviä kommentteja. Onko tosiaan niin, että ihmiset ajattelevat asioita vain omalta kannalta. Suutahtavat ja sanovat mitä sylki suuhun tuo ajattelematta asiaa yhtään pidemmälle.

Suomen rajat ovat niin väljät, että myynti/ostokiellot aseille (oli kyse sitten pelkästään taskuaseista tai käsiaseista tai kaikista aseista) eivät poista aseita maasta. Ihminen joka tarvii aseen rikoksen/väkivallan tekoon on valmis varmasti hankkimaan sen rikollisesti. Pimeä asekauppa lisääntyisi. Mihin muualle asekaupan mukana liikuva raha päätyy? Todennäköisesti se on kytköksissä myös muihin rikollisiin ja moraalittomiin tekoihin kuten huume- ja ihmiskaupaan. Näitäkö me halutaan tukea?! Ja lopputulos olisi arvatenkin se, että harrastajan jäisivät ilman aseita, mutta rikollisilla niitä riittäisi.

Kuvitellaan, että kaikki ampumaharrastaminen kielletään:

Mitäs tapahtuu, kun ihminen joutuu luopumaan mahdollisesti ainoasta harrastuksestaan? Ja löytyyhän ampumaurheilun parista ammattilaisiakin, eli mitkä olisivat sinun fiilikset, jos unelmatyösi kiellettäisiin? Se saattaa johtaa turhautumiseen, ns. huonoihin harrastuksiin kuten kaljakuppilan vakiasiakkaaksi, avio-ongelmiin ja masennukseen. Ei ehkä kaikkien kohdalla, mutta harrastajia on sen verran paljon, että jonkinlaista piikkiä tilastoissa varmasti näkyisi.

Entäpä sitten riistanhoito? Eläinkannat saisivat lisääntyä rauhassa. Omenapuita ei kannaisi enää istuttaa, kun jänikset ne kuitenkin syö piloille. Maanviljely hankaloituisi, kun satoa nauttii jänikset, peurat, kauriit ja hirvet.
Hirvikannan lisääntyessä myös kuolonkolarit lisääntyvät.
Kun edellämainitut eläinkannat lisääntyvät lisää se myös petoeläin kantaa. Karhut ja sudet aiheuttaa vahinkoa paikoin nytkin, vaikka määrät on väisiä!

Kukas lopettaa kärsivän (esim. auton alle jääneen) villieläimen, kun lähin poliisi on tunnin ajomatkan päässä ja eläinlääkärillä meneillään lemmikkieläimen hengen pelastava leikkaus. Metsästäjä tekisi sen, jos olisi ase. Tai jos mennään sukupolven matka eteenpäin, kun metsästystaito on kadonnutta kansanperinnettä. Ei ole ketään joka edes osaisi..

ASEIDEN SÄILYTTÄMISESTÄ AMPURADOILLA TMS:

Kuvitellaan nyt siis, että ampuaseet saadaan pitää ja harrastusta jatkaa.
Täällä maaseudulla löytyy ampumaratoja melkein jokaiselta paikkakunnalta yksi. Ulkoradoista on kyse ja ne on hyvin syrjässä. Kuinka moni olisi valmis jättämään tuhannen euron setelin lautahökkeliin keskellä metsää? Aseet on kalliita ja mieluiten niitä säilyttää siis kotona. Ja jos kuvitellaan, että jokaiselle ampumaradalle hankittaisiin asiamukaiset, murtovarmat säilytystilat, niin kukahan ne maksaa?

Näkökulmia on vielä paljon paljon enemmän... Ja kouluammuskeluiden syy aivan jossain muualla, kuin aseissa! Ei sellainen ihminen ole terv!