Karjala takaisin!/Return Karelia!

Joensuu

/ #24

26.10.2008 14:29

Koko asia on jo pahasti myöhässä, joten lienee turhaa enää edes keskustella siitä.

Karjala olisi voitu saada ihan oikeasti takaisin, jos olisi toimittu silloin, kun toiminnan aika oli eli Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen samassa saumassa, jossa monet Itä-Euroopan ns. valtiot ja Neuvostoliittoon pakolla liitetyt entiset itsenäiset valtiot saavuttivat itsenäisyytensä.

"Suomen herra" ei kuitenkaan vieläkään ole valmis itsenäisyyteen. 700 vuotta Ruotsin vallan ja 100 vuotta Venäjän vallan alla on tehnyt tehtävänsä. Suomen herra kumartaa aina johonkin suuntaan ja syvään. Sodan jälkeen kumarrettiin Neuvostoliittoa eikä siitä horroksesta herätty vielä kyseisen maan romahdettuakaan. Nyt sitten kumarretaan länteen ja Natoon päin ja taas vallan ilman kritiikkiä. Kansa tosin ei kumarra, mutta eihän täällä kansalta ennenkään ole kysytty mitä mieltä se on.

Nyt tuosta palautusasiasta puhuminen venäläisten johtomiesten kanssa on täysin turhaa, sillä kaikkia ohjaksia pitelee käsissään entinen "kaageebeen offizeeri", joka on muutenkin palauttanut Venäjän tilaan, joka muistuttaa paljon enemmän vanhaa Neuvostoliittoa kuin Jeltsinin Venäjää. Seuraava tilaisuus voi tulla ties milloin jos silloinkaan. Mitä enemmän aikaa kuluu sitä pysyvämmäksi "status quo" tulee.

Pekka