Erityistukea tarvitsevien lasten oikeus oppimiseen turvattava!

Vihainen erityisope

/ #235 Vastaus Timo Saloviidalle

09.06.2014 08:13

Olen todella pöyristynyt näkemykistäsi, että kaikki erityisoppilaat voidaan integroida yleisopetukseen riittävällä tuella. Jo nyt tehostetun ja erityisen tuen oppilailla on suuria vaikeuksia pärjätä yleiopetuksessa näillä resursseilla. Jos sinne vielä lykättäisiin kaikista haastavimmat oppilaat olisi katastrofi. Eniten siitä kärsisivät heikoimmat ja hastavimmat oppilaat eli juuri ne, joiden puolesta nyt olemme liikkeellä. Jos väitä näin, et tiedä todellisesta koulutilanteesta mitään. Pöydän takaa on helppo ottaa kantaa, kun ei ole käsitystä siitä, mitä kouluissa todella tapahtuu. Ajatus oinkluusiosta on upea, mutta näillä resursseilla ja koulutuksella yms. asioilla se ei onnistu.
Erityisopettajat eivät tässä hae omia etujaan, vaan kaikkien lasten oppimisen oikeutta. On ala-arvoita väittää vanhemille ja muille, että siitä tässä on kysymys. RTule kouluun katsomaan! Minä ainakin haluan, että kaikki oppilaat oppivat ja saavat opetusta eivätkä he ole "jollain" tekemässä "jotain" avustajien kanssa, kun yleisopetuksen opettajat eivät tiedä / halua tietää mitä näiden oppilaiden kanssa tehdään! Äly hoi sinne Jyväskylän suuntaan!!!!