Aseiden totaalikiellon vastustaminen

Karstula

/ #24 Ampumaharrastuksen puolesta

13.11.2008 13:27

Olen juuri ampumaharrastuksen aloittanut. Ampumaharrastusta ja -kilpailuja olen seurannut sitäkin kauemmin ja ollut kiinnostunut kilpa-ampumisesta. Ammunnan harrastajat ovat mitä mainiointa väkeä! Iloisia harrastajia, aivan kuten muutkin eri lajien harrastajat. Ampumaharrastus vaatii oikean tekniikan lisäksi paljon kärsivällisyyttä ja keskittymistä, ja on sen vuoksi mitä loistavin vastapaino hektiselle työelämälle.

Mutta mitäpä sitä ampumaharrastusta puolustelemaan, nythän ei ole kyse siitä saako ammuntaa harrastaa vaiko eikö, tai ei ainakaan pitäisi olla.

Minä en osaa sanoa ehkä mitään viisasta tähän asekieltoasiaan, mutta sanonpahan mitä itse ajattelen. Ei syy viimeaikaisille tapahtumille ole aseissa, ei varsinkaan ampumaharrastuksessa eikä sen koomin varmaan laissakaan, sitä sen tarkemmin tuntematta. Kyllä vika on meissä ihmisissä. Missä on yksilön vastuu omista tekemisistä? Empaattisuus? Toisen ihmisen kunnioitus? Elämän arvostus? Elämän perusarvot? Meistä jokainen katsokoon peiliin, sillä jos yhteiskunta on mätä ja yhteiskunta olemme me, niin kuka on silloin mätä?

Aselakiin tehtävät tarkennukset ovat ilman muuta asiallisia ja huomioonotettavia, mutta totaalikielto? Miksi ihmeessä?