tuoksuton

Valitse nimimerkki

/ #51 Otsikko

06.07.2014 22:13

Kommentoijat #44 ja #48 eivät ymmärrä, mitä hajusteyliherkkyys on! Siinä ei todellakaan ole kyse siitä, joku tuoksu ei miellytä! Kyse on siitä, että tuoksun kemialliset ainesosat eivät sovi kaikille ihmisille, ja heillä nuo kemialliset aineet laukaisevat allergisen reaktion, astmakohtauksen tai migreenin. Osa tuoksuyliherkistä on allergisia (saavat allergiaoireita), osa astmaatikkoja (saavat astmaoireita kemiallisesta ärsytyksestä) ja joillakin migreeniin taipuvaisilla tuoksut aiheuttavat migreenikohtauksia, vaikka silloin kyse ei ole allergiasta vaan neurologisesta yliherkkyydestä. Samalla tavalla migreeniä sairastava voi olla neurologisista syistä yliherkkä esim. välkkyville valoille.

Joillekin tuoksuyliherkille hajujen aiheuttamat reaktiot ovat todella vakavia, jopa hengenvaarallisia. Siinä ei mikään asenteenmuutos auta. Vaikka kuinka yrittäisi olla "kauhistelematta" hajusteita, oireet eivät katoa. Minulla oireet ovat vielä aika lieviä, mutta jos vaikka teatterissa lähistöllä istuu hajustepommi, voin saada astmakohtauksen. Lievemmissä tapauksissa kurkkua kirvelee ja yskittää, mikä ei ole niin vaarallista, mutta pilaa kyllä teatterinautinnon itseltäni ja niiltä, joita yskimiseni häiritsee. Jos vain pärjään oireideni kanssa, en poistu kesken esityksen sillä olen maksanut lipustani ja haluan nähdä näytelmän. (Eri asia olisi, jos yskä johtuisi flunssasta, silloin poistuisin tartuttamasta yskää muille ja pilaamasta muiden nautintoa. Mutta jos yskäni johtuu jonkun sedän partavedestä tai tädin hajuvedestä, niin oikeudenmukaisempaa olisi vaatia hajupommia poistumaan.)

Busseissa tulee päivittäin eteen tilanne, jossa joudun vaihtamaan paikkaa, kun kanssamatkustaja on joko suhauttanut vähän hajustetta tai polttanut tupakkaa juuri ennen bussiin tuloa. Aina paikan vaihtaminen ei auta, koska koko bussi haisee yhden ihmisen takia. Siinä sitä sitten miettii, että sinnitteleekö koko työmatkan hajubussissa ja kärsii sitten yskästä, kurkun kirvelystä ja vinkuvasta hengityksestä seuraavat pari tuntia, vai jäisikö pois ja odottaisi seuraavaa bussia, jolla ei tosin ehdi ajoissa töihin mutta jossa ilma voi olla raikkaampaa?

Jos tuoksuyliherkkiä tosiaan on 40 % suomalaisista, niin silloin jo bruttokansantuotteen takia hajusteet (ja tupakointi) yleisillä paikoilla kannattaisi kieltää! Tuoksuyliherkkien kärsimyksethän eivät ketään kiinnosta, mutta jos ymmärretään, että hajusteiden takia todella monien työteho kärsii, ja tulee ehkä myöhästymisiä ja sairaspoissaolojakin, voi löytyä tahtotila tuoksujen karsimiseen!