Perussuomalaiset ei ole "The Finns"

Mikko Laaksonen

/ #291 Suomen Sisun ohjelmassa on mukailtuja lainauksia natseilta ja fasisteilta

24.08.2011 06:50

#287:
Oula hyvä, Suomen Sisun ohjelma on selvästi fasistinen tai natsistinen, koska siihen on lainattu ja mukailtu useita kohtia esimerkiksi Suomen 1930-40-luvun äärioikeiston ja Saksan NSDAP:n ohjelmista tai muista vastavista lähteistä.

Tämä on kohtuullisen selkeästi ko. asiakirjoja vertaamalla esille tuleva asia.

Sitä ei toki ole pakko uskoa, varsinkaan jos ei tunne historiaa tai tekstianalyysia. Olen kuitenkin kohtuullisen vakuuttunut, että analyysi kävisi esimerkiksi todisteena oikeudenkäynnissä tai oikein lähteistettynä ja esitettynä esimerkiksi tieteellisenä artikkelina.

Tosiasian, että Suomen Sisun ohjelmassa on vaikutteita Suomen 1930-40-luvun äärioikeiston ohjelmista ja NSDAP:n ohjelmista ei todellakaan ole "kiihottamista kansanryhmää vastaan" tai "kunnianloukkaus". Minä nyt lähinnä toivon tai vaadin kolmea asiaa:
- Äänestäjät olisivat tietoisia, millaista porukkaa äänestävät, eli eivät äänestä Suomen Sisun jäseniä tai heidän kanssaan samalla listalla olevia, jos eivät halua kunnanvaltuustoon tai eduskuntaan fasisteja tai natseja.
- Mikäli Perussuomalaisten enemmistö ei ole sitoutunut Suomen Sisun fasistisiin periaatteisiin, tämän enemmistön olisi syytä erottaa Suomen Sisun jäsenet puolueestaan, välttyäkseen aiheelliselta kritiikiltä fasistien tukemisesta.
- Mikäli äärioikeiston parissa puuhataan jotakin laitonta, vaikkapa kiihotetaan kansanryhmää vastaan tai suunnitellaan väkivallantekoja, viranomaiset selvittävät tämän.

"Natsikortti":a on Suomessa viime aikoina käytetty jokseenkin lapsellisesti sen peittämiseen, että eräillä ryhmillä, selkeimmin Suomen Sisulla, todellakin on poliittisessa ajattelussaan vaikutteita mm. NSDAP:lta ja Suomen 1930-40-luvun äärioikeistopuolueilta. Heillä toki on myös lainoja "anti-jihad"-liikkeeltä, rasistisilta hallinnoilta ja rasistisilta ajattelijoilta.
Näiden tosiasioiden esittämiseen äärioikeiston vastaus on "älä käytä natsikorttia".