Turun "Kirjastosilta " Vanhan Suurtorin ja Vähätorin väliin

Seinillä on korvat ja kaupunkilaisilla hoksottimet

/ #90 Turun tautiako?

29.08.2011 01:44

Jo pari-kolme vuotta sitten heräsi epäilys siitä, että Kirjastosiltana lanseerattu siltalinjaus Kauppiaskatu-Nunnankatu välille olisi päätetty jossain kulissien takana, ja tuota epäilyä vahvisti eräässä Turun Sanomien artikkelissa kaupungin kiinteistöpäällikkö Hintsasen näkemykset suunnitellusta kävelysillan paikasta. Hintsasen puheenvuoroista kävi ilmi, että ko. siltapaikka oli päätetty jo vuosia sitten, ja että silta tullaan rakentamaan kyseiseen paikkaan, tuli mitä tuli.

Sittemmin olen saanut kuulla erittäin luotettavalta taholta, että todellakin kävelysillan paikasta on päätetty entiseen tupakkatehtailijan palatsiin sijoitetun museon perustamisvaiheessa sopimalla museon perustajan, tunnetun turkulaismesenaatin kanssa, että tulevan kävelysillan linjaus vedetään museon kulmalle sitä hyödyntämään. Museon perustaja halusi siis kulttuuritekonsa palkkioksi kaupungilta yksityisen silta-option. Asia on kuulemma kaikkien Turun kaupungin päättäjien tiedossa, mutta siitä vaietaan tarkoin.

Nyt olisi aika rikkoa tuo salainen hanke, jolla röyhkeästi sivuutetaan turkulaisten veronmaksajien ja kevyenliikenteen kulkijoiden tarpeet sekä turmellaan ainutlaatuinen kulttuurimaisema, joka tunnetaan Suomen vanhimpana kaupunkimaisemana. Nyt vahvistettu siltalinjaus ei palvele sitä kevyen liikenteen virtaa, joka päivittäin kulkee yliopiston ja TYKS:n suunnasta keskustaan, eikä se palvele Vanhan Suurtorin tapahtumia eikä Vanhan Turun elävöittämishankkeita. Kävelysillan linjaus Kauppiaskatu-Nunnankatu välillä palvelee ainoastaan entisessä tupakkatehtailijan palatsissa toimivaa museota sekä Vartiovuorenrinteen muutamia asuintaloja.

Kaiken lisäksi salaisella päätöksellä luotu siltalinjaus, kaupungin päättäjien sekä turkulaismesenaatin kahdenvälinen sopimus, on rikos demokraattista päätöksentekoa vastaan. Siispä turkulaiset barrikadeille Pennisillan puolesta, tämän nettiadressin lisäksi!