ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Jaakko Hahtokari
Vantaa

/ #356 Lausuntoyhteenvedosta

30.12.2008 16:35

Tuossa Juha Mäki-Ketelän lähettämässä lausuntoyhteenvedossa ei tosiaan kohdassa 'yleistä' ollut Helsingin kihlakunnan poliisilaitoksen ulkomaalaispoliisin ns. yhteenvetoa, mutta yksi mielenkiintoinen kappale löytyi.

Pykäläkohtaisissa kommenteissa on pykälään 51 a (Eli; jatkuvan oleskeluluvan myöntäminen maasta poistamisen estymisen vuoksi) todettu poliisista mm. seuraavasti:

"Helsingin kihlakunnan poliisilaitos katsoo lausunnossaan, että maasta poista-mista ei tulisi rajata ajallisesti, koska on yleistä, että maastapoistamispäätöksen saanut pyrkii välttämään päätöksen täytäntöönpanon. Vuoden määräaika saattaa joissakin vaikeissa tapauksissa osoittautua myös liian lyhyeksi. Matkustus-asiakirjan puuttumista ei tulisi pitää teknisenä esteenä. Säännökseen ja sen perusteluihin tulisi kirjata, että jos ulkomaalainen on omalla toiminnallaan vaikeuttanut maastapoistamispäätöksen täytäntöönpanoa, hänelle ei myönnettäisi oleskelulupaa. Oleskeluluvan ulkopuolelle tulisi myös rajata ne, jotka ovat maahan saapuessaan tai maassa oleskellessaan syyllistyneet sellaisiin rikoksiin, joiden perusteella heille voitaisiin tehdä maastapoistamispäätös."

Mitenkä on, otettiinko poliisin varsin mainiot ehdotukset/lausunnot huomioon?