Kielivalinnan puolesta

Joensuu

/ #155

06.01.2009 15:08

Olen asunut Suomen itärajalla toistakymmentä vuotta, kertaakaan en ole joutunut olemaan tekemisissä kenenkään täysin ruotsalaisen kanssa. Pari suomen ruotsalaista tunnen. Sen sijaan venäläisiä tapaan kaupungilla päivittäin, jopa kauppojen mainosteksteihin on alettu lisätä venäjää. Miksi ihmeessä opettelisin ruotsia pakollisena aineena? Miksei pakolliseksi kieleksi samantien venäjää, espanjaa, kreikkaa, tai vaikka kiinaa? Voihan olla että nain kiinalaisen vaimon?? En tajua Suomen ja Ruotsin maagista yhteyttä, Suomi oli historiassa Ruotsin vallan alla, mutta niin oli Venäjänkin. Miksi ihmeessä siis valtion päämiesten pitää osata ruotsia, miksi elintarvikkeissa on tekstit myös ruotsiksi, miksi KAIKKI on suomeksi ja ruotsiksi? Ruotsissa asuu myös paljon suomalaisia, miksei siellä opetella suomea pakollisena kielenä?? Täyttä koulutusresurssien tuhlausta, hyödyllisempää olisi panostaa lisää englannin ja suomen opiskeluun. Englanti antaa paljon paremman pohjan ulkomaille muuttoon. Kuinkahan moni ihminen puhuu ruotsia muualla kuin Ruotsissa? Englannin turvin voi muuttaa lähes minne tahansa maailmassa. Uuden kielen voi opiskella myöhemminkin.

tv. 16 vuotias koululainen