Ilotulitteet pois vapaakaupasta

Hugo Peikko
Vuorenpeikon luola

/ #59 Takkuiselle Arille..

09.01.2009 15:47

Aloitan viittamalla aikaisempaan viestiisi jos ihmettelit mistä ilotulitteiden aiheuttamat tuhot korvataan. Mielestäsi ilmeisesti sinun pussistasi? Ostitkos ilotulitteita? Esimerkiksi sesongissa 07/08 ilotulitteita ostettiin yhteensä n. 20 miljoonalla eurolla. Ilotulitteiden alv-% on 22. Pikaisen laskutoimituksen jälkeen sain 4,4 miljoonan euron veropotin. Lisäksi näiden kuluttajaostosten takana on myös maahantuonnin ja kaikkien edeltävien kauppojen tapahtumat, joissa ilotulitteet ovat vaihtaneet omistajaa, ja jokaisessa eri vaiheessa maksetaan veroa.
Montako koulua paloi 07/08 vuodenvaihteessa ilotulitteiden takia? Mitäs luulet kuinka monta palanutta roskakoria ja silmävammaa tarvitaan jotta niiden aiheuttamat kustannukset nousevat 4,4 miljoonaan? En tiedä minäkään, mutta viimevuotinen n.40 vammaa, 0 palanutta koulua ja vaikka muutama sata palanut roskapönttö jättivät jälkeensä valtion kassaan miljoonan, kaksi, kolmannekin ehkä. Ilotulitteista maksetaan haittaveroa jolla kustannetaan niistä johtuvia haittoja. Lisäksi asiasta valittavilla on yleinen harhaluulo väitteissään.
Herra Takkunen, esimerkiksi Tuusulan koulupalo olisi vain siinä tapauksessa ilotulitteen syytä, että itse ilotulite olisi sytyttänyt kaksi 12-vuotiasta tyttöä ja pudottanut heidät lehtienkeräysastiaan. Pikemminkin kuin itse ilotulitteessa, ehkä se vika kuitenkin oli tyttöjen vanhemmissa tai tytöissä itsessään. Jos et vieläkään ymmärrä, niin harvemmin ne ilotulitteet itsestään syttyvät ja hyppivät palonarkojen materiaalien päälle. Samalla logiikalla voisimme ampuma-aseella tapahtuneen tapon jälkeen laittaa käsiaseen vankilaan, aseen käyttäjän sijasta. Jos joku sytyttää bensiinillä asuntonsa palamaan ja polttaa samalla neljä naapuriasuntoa, syytämmekö bensiiniä, sytytintä vai sytyttäjää. Uutisoinnissa kuitenkin törmätään ilotulitteista kyseen ollen, että ilotulitteet sytytti, aiheutti, poltti jne. Kärjistettyjä vertauksia, mutta pointti lienee selvä. Sekään ei ole ilotulitteiden vika, että n.95 prosenttia niistä aiheutuneista onnettomuuksista, käyttäjä on joko humalassa tai alaikäinen. Kuka ihme antaa alaikäisille ilotulitteita? En minä ainakaan, ei heille myydäkään, ilmeisesti ei heidän vanhemmatkaan.. noh.. se on ilotulitteiden vika kun ne ilotulitteet ikäänku hyppäs junioreitten käsiin. Vai olisko niitten vanhempien kuitenkin aika ottaa syytä siskoilleen?