Kielivalinnan puolesta

Turku

/ #158 Suomiselle

10.01.2009 23:18

Ruotsin kielisten määrä on Suomessa kohtuullisen pientä että normaali suomalainen harvoin tapaa vain Ruotsia puhuvan henkilön. Jos ruotsin kielen laittaa valinnaiseksi koulujärjestelmässämme oppilailla on mahdollisuus valita sen tilalle jonkin aineen joka heitä todella kiinnostaa. Kukaan ei valita pakkomatematiikasta koska matematiikkaa tarvitaan nykyään monessakin paikassa. Pakkohistoriaa on taas sen takia koska se on jokseenkin yleissivistävää tietää esim. kuinka monta maailmansotaa on ollut tähän mennessä ja miksi.

Ruotsin kielellä itsessään tulee pärjäämään vain Norjassa ja tietysti Ruotsissa. Tanskalaiset kun eivät puhu samanlaista kieltä.

Tietysti ruotsin kieli saattaa olla yläasteella yksinkertaista ja helppoa, mutta onhan maailmassa moni muukin jopa ruotsia tärkempiä kieliä jotka ovat yksinkertaisia ja helppoja, mutta ei niitäkään opeteta maassamme.

Viimeinen kappaleesi on hyvin lapsellinen. Jos ihmiset huomaavat ettei jostain ole hyötyä tai huomaavat etteivät tule ikinä oppimaan sitä kunnolla ja haluavat korvata sen muulla, niin eikö he saavat tehdä asialle jotain ja käyttää demokratiaa hyödykseen, joka toteuttaisi ajatuksensa?