Kielivalinnan puolesta

Henri Untinen
Naantali

/ #159 Antakaa nuorten itse päättää mitä oppivat....

11.01.2009 12:44

Itse opiskelen paraikaa lukiossa, ja en ole koskaan eläissäni sietänyt Ruotsin kielen opiskelua, halusin aina oppia Saksaa ja Englantia. Mutta ikävä kyllä en koskaan ole päässyt Saksan luokkaan asti, koska joudun jo taistelemaan selvitäkseni Ruotsin kielen kokeista, ja siihen syssyyn kolmatta kieltä on turha edes ajatella...

Pahin on, että en edes ymmärrä miksi ihmeessä valtaväestön on opiskeltava jotain vähemmistön kieltä???
Sillä itse olen jo huomannut että vaikka paperilla Suomi on kaksikielinen maa, käytännössä se ei sitä todellakaan ole. En halua syrjiä ruotsin kielisiä tai mitään, ja tottakai he minun puolestani saavat opiskella ruotsinkielisissä kouluissa, ja miksei valtio voisi painattaa kylttejä kahdella kielellä, totta kai se on OK.
Mutta koko suomenkielisen nuorison vaatiminen opiskelemaan Ruotsin kieltä on jo liikaa...
Se on tehotonta ja ärsyttää ihmisiä kuten tästä adressista voimme nähdä, Ruotsin kielen pakko-opetukseen tuhlataan huikeita summia joita voitaisiin käyttää paremminkin.

Lisäksi kuten on todettu, suurin osa suomen kielisistä nuorista ei edes opi Ruotsia sanaakaan koko koulunsa aikana,ainakaan ne jotka sitä eivät todellakaan halua oppia... Siis miksemme tekisi Ruotsia vapaaehtoiseksi? Ne jotka sitä todella haluaisivat oppia, saisivat siihen paremman mahdollisuuden kun luokkakoot olisivat pienemmät ja opettaja voisi keskittyä ihan oikeasti kiinnostuneihin oppilaisiin. Nykyinen järjestelmä ei pelaa... Se vain tuhlaa opiskelijoiden sekä koululaitoksen voimia, aikaa, resursseja, ja polttaa päreet ruotsinkielisiä kohtaan.

Onneksi Ruotsia ei enää tarvitse kirjoittaa... muuten itselläni ei olisi ollut enää mitään mahdollisuuksia saada lakkia... P.S Englanninkieleni on erinomainen,ja käytän sitä joka päivä.