VR:n hinnankorotusta vastaan

Adressin tekijä

/ #5

11.01.2009 20:47

Jouni Jokelalla on sen verran raskas kommentti tässä keskustelussa, että adressin luojana tunnen tarvetta vastata siihen. Minun täytyy myöntää, että en ole perehtynyt tilastoihin yhtä syvälle kuin Jokela, mutta täytyy kyllä sanoa, että asiat olevat ilmeisesti huonommin kuin olisin uskonut.

Yksittäisten hankkeiden kustannuksia en lähde kommentoimaan, vaan pidän tämän kommentin yleisemmällä tasolla. Haluan kuitenkin väittää, että raideliikenteen investoinnit ovat pitkällä tähtäimellä, eikä niitä voi suoraan verrata tieliikenteen investointiin. En kuitenkaan väitä, että kaikki raideliikenteen investoinnit olisivat järkeviä.

Voimme todeta, että olemme molemmat sitä mieltä, että raideliikenteen hyödyntäminen on liian vähäistä siihen nähden, kuinka taloudellisesti raskas infrastruktuuri tämä on. Mutta siihen yksimielisyytemme ilmeisesti loppuu – minä olen sitä mieltä, että matkustajamäärä olisi nostettava radikaalisti, ja sinä olet sitä mieltä, että VR:n tulisi luopua henkilöliikenteestä pitkillä etäisyyksillä, yöjunia lukuun ottamatta.

Väität, että siirtyminen paikasta A paikkaan B tapahtuu ekologisesti tehokkaimmin omalla autolla sen takia, että näin taitettu matka on lyhin. Otatko sitten huomioon, että yhtä junamatkustajaa kohti käytetään ainoastaan 20-25 % siitä energiamäärästä, mikä auto kuluttaa? Eikö se sinun mielestäsi vaikuta ekologisuuteen? VR:n ekologisuuteen vaikuttanee myös se, että tämän vuoden alussa siirrytään käyttämään ainoastaan uusiutuvista energialähteistä tuotettua sähköä.

Vastauksena loppukommenttiisi haluan kertoa, että tämän adressin tarkoitus ei ole se, että raideliikenne tulisi valtiolle kalliimmaksi. Päinvastoin uskon että lippuhinnan alentaminen vaikuttaisi sen verran paljon matkustajamäärään, että se maksaisi loppujen lopuksi itsensä takaisin. Nyt matkustajamäärä todennäköisesti kääntyy laskuun kun kilpailukyky yksityisautoiluun nähden on olennaisesti huonontunut. Tämä on minun mielestäni erittäin harmillista.