Mopon viritys lailliseksi suomessa

orivesi

/ #40

14.01.2009 15:34

Mutta miten käy, jos mopojen enimmäisnopeutta nostetaan? Nouseeko sen mukana myös liikenneonnettomuuksissa surmansa saaneeiden ja loukkaantuneiden määrä? Lisäksi nousevatko kaikkien mopoilijoiden vakuutusmaksut? Vaikka nopeutta nostetaan ja teknisesti kulkupeli sen sallisikin, ei se lisää 15-vuotiaan ajokokemusta, tilannetajua tai selviytymistä liikenteen seassa. Ajettaessa suurempia nopeuksia pitäisi kuljettajan suorittaa ajokokeet aivan kuten kevariin tai moottoripyöräänkin. En koskaan haluaisi joutua tilanteeseen, jossa aina toiseksi jäävä mopoilija törmää suuressa tilannenopeudessa omaan kulkupeliini vaikkakin omaa vikaansa.

Ja niille jotka ajatte yli sallitun nopeuden: Käyttäkää edes sitten jotain huomioliiviä tai muuten kiinnittäkää huomiota näkyvyyteenne, koska 80km/h kulkeva pikkuruinen mopo pienitehoisilla valoillansa on vain "kärpäsen paska" tuolla pimeässä illassa. Haluatteko vielä ajella aikuisenakin, tai ylipäätään kasvaa aikuisiksi?