Maaseudun väestön kannanotto suden hoitosuunnitelmaan.

Vieras

/ #20 Liminka

28.11.2014 12:12

Kyllä minua ei maalla Pohjois-Pohjanmaan alueella asuvana häiritse sudet, eikä muut suurpedot vaikka metsässä tulee käytyä lähes päivittäin. Päinvastoin minua häiritsee maastureillaan ja lava-autoillaan nurkissa ja metsäautoteillä pyörivat metsästäjät. Ammutaan kaikki mitä nähdään. Hyvä kun viitsitään edes autoista ulos tulla. Heti kun jostain suurpedosta, varsinkin sudesta, on edes jälkihavainto, niin suurin osa metsästäjista ajaa hullun kiilto silmissään pitikin metsäautoteitä. Ei kuitenkaan kaikki metsästäjät, mutta suurin osa. Onneksi näissä porukoissa on täysipäisiäkin, vaikka usein heitä yritetään savustaa porukoista pihalle. Ns. omat koirat purevat. Maaseudulla 15 vuotta asuneena mielipiteeni on se, että ongelmasuden saa karkottaa tai lopettaa vain viranomainen, koska metsästäjillä homma karkaa käsistä lähes aina. Muuten sudenkaatoluvat pannaan, kunnes susikanta on kestävällä tasolla, eli noin viisinkertainen nykyiseen nähden.