Sysmän tilaelementtikoulupäätös kumottova

Rahoille vastinetta

/ #3 Rahoille vastinetta

16.12.2014 04:45

Nyt valittu vaihtoehto olisi varmaankin ollut ihan ok, jos rahalla oltaisiin saamassa huikea, nykyaikainen koulu. Niinhän päätöstä tehtäessä oletettiin. Suunnitelmien mukaan se on kuitenkin vähintään torso kompromissi, tilat eivät vastaa tämän päivän koulun vaatimuksia. Siellä on pahoja puutteita ja koulun perustoimintoja jouduttaisiin karsimaan. On järjetöntä maksaa tuollaisia summia mistään, mistä ei tule hyvä. Olisi suurta viisautta osata pyörtää huonot päätökset ja tehdä kuntalaisten (päättäjien asiakkaiden) kannalta paras päätös. Paras päätös voi olla kallis, mutta sen on annettava rahalle vastinetta. Ei ole mitenkään perusteltua laittaa tuollaisia summia mihinkään, mistä tiedetään jo etukäteen että siitä ei tule hyvä. Ei ole järkevää pitää huonoista päätöksistä kiinni, jos päätös voitaisiin muuttaa paremmaksi. On osattava myöntää väärät ratkaisut ja tehdä paremmat. Tämä ei saa olla poliittista valtapeliä.

Vääksyssä on upea koulu, jota ihastellaan Eurooppaa myöten. Olisiko mahdotonta ottaa sama suunnittelija myös Sysmään ja tehdä koulusta tämän päivän ja huomisen koulu? Sen hinnaksi tuli alle 10 M ja se on kunnan oma. Fakta on, että koulu maksaa paljon joka tapauksessa, mutta olisi mukavampi maksaa sitä, kun saataisiin rahalle asiallinen vastine.

Rahoille vastinetta, ei tässä muusta ole kyse