Sysmän tilaelementtikoulupäätös kumottova

Vieras

/ #23 Re: Faktat sekaisin?

16.12.2014 19:37

#4: Huolestunut sysmäläinen - Faktat sekaisin?

Nimenomaan juuri nyt pitäisi tämä hullunmylly keskeyttää eikä ensin rakentaa sitä elementtikoulua, koska jo nyt tiedetään sen olevan puutteellinen. Nyt asialle vielä voitaisiin tehdä jotain (purkaa sopimus), sitten on turha valittaa kun on koulu pystyssä ja laskut maksettu. Nyt on aika reagoida. Elementtikoulun suunnitelmat ovat kuulemani mukaan torsot. Toivottavasti olen väärässä.

Tässä muutama puute, joista on puhuttu: Jos 45 metriä pitkän käytävän ovet ovat molemmin puolin auki, niiden väliin jää 50 cm – mikä on laitonta (mitä tapahtuu, jos tulee vaikka tulipalo: koulu on surmanloukku kun kukaan ei pääse pakenemaan, kapea käytävä ei vedä). Ovien pitää aina aueta ns. paniikkisuuntaan eli ovien avautuminen luokkaan ei ole vaihtoehto. Liikuntatiloja tai pukuhuoneita ei ole ollenkaan (on kuulemma ulkoliikuntaa, mutta suihkuja ei ole tulossa). Yhteisiä kokoontumistiloja ei ole suunnitelmassa ollenkaan (ei siis yhteisiä tilaisuuksia, ei vierailuja, ei myyjäisiä, ei joulu- eikä kevätjuhlia). Luokkia on liian vähän nykytarpeisiin (luokkamäärä on laskettu jaettuna oppilasmäärällä, eikä otettu huomioon ollenkaan erilaisia ryhmäkokoja, tarpeita ja erikoislasten vaatimuksia). Teknisen työn luokka vaatii erikoisjärjestelyjä, joita ei ole tulossa (eli kun yksi poraa, kaikki poraa). Kun ao. opettaja on tarjoutunut auttamaan suunnittelussa, hänelle on sanottu että ei kannata sekaantua isojen poikien leikkeihin (olisipa meidän päättäjillä edes käytöstapoja). Luokissa ei ole äänieristystä nykyvaatimusten mukaisesti. Osa esiopetuksesta on suunniteltu aulaan, jossa liukuoven takana on samaan aikaan ruokailu käynnissä (työrauha). Arkkitehti itse on sanonut, että hän ei ole koskaan suunnitellut koulua – miksi hitossa me maksaisimme harjoittelijalle? On oikeus vaatia Parmacolta, että heillä on asiantuntijat tekemässä suunnittelua ja rakentamista. Kyllä rahalle oikeasti on syytä vaatia ja saada vastinetta. Tuolla rahalla täytyy saada parasta mahdollista, se on niin suolainen. Ja jos näyttää siltä, että tulossa ei ole ratkaisua ongelmaan vaan ongelmia ratkaisuihin, on syytä painaa jarrua.

On reilusti fiksumpaa myöntää kiireessä ja puutteellisilla tiedoilla tehty moka, ottaa aikalisä (nykyparakit varmaan voivat olla pidempäänkin) ja miettiä koko asia uudestaan. Olisi ollut syytä tehdä näin iso päätös paloissa: yhteinäis- vai erilliskoulut, Väihkylä vai Yläasteen tontti, oma vai elementtikoulu. Nämä kaikki tungettiin kuitenkin yhteen johdattelevaan päätökseen, jolloinka syntyi soppa. Aivan varmasti on vielä mahdollista muuttaa suunnitelmia, jos siihen vaan löytyisi poliittista tahtoa. Löytyykö sitä?

Hei päättäjät, te olette meillä kuntalaisilla töissä. Me olemme teidän asiakkaitanne ja työnantajianne, te teette töitä meille.