Luontaishoitoja uhataan rajoittaa Suomessa

Adressin tekijä

/ #11 Puolueetonta tutkimusta kaikista hoitomuodoista tarvitaan

02.02.2009 23:14

Yksi surullinen esimerkki lääketieteellisistä hoidoista, on naisten hormonikorvaushoito, joka on aiheuttanut miljoonien naisten syöpään sairastumisen ja kuoleman maailmassa. Nyt rintasyöpien määrä on lähtenyt jyrkkään laskuun, kun suuri osa naisista on luopunut hormonilääkkeistä. Tutkimustulokset on julkaistu tieteellisessä Maturitas-lehdessä.

Tässä faktatietoa lääketieteellisten hoitojen tehosta, se saattaa yllättää monet.

"Minkä verran lääketieteen hoidoista on osoitettu toimiviksi":
Lähde: Marraskuu, 2007 British Medical Journal

Tutkimus: Selvitettiin 2500 lääketieteellisen hoidon toimivuus.
- hyödyllisiä 13%
- todennäköisesti hyödyllisiä 23%
- joko hyödyllisiä tai haitallisia 8%
- ei todennäköisesti hyödyllisiä 6%
- todennäköisesti tehottomia tai haitallisia 4%
- ei tietoa vaikuttavuudesta 46%

Onko tutkituista vaikuttavista aineista havaittu haittoja:

Avoin ja uutta tutkiva suhtautumistapa on tärkeä elementti autettaessa ihmisiä
terveysasioissa, päätavoitteena on aina että koululääketieteen ja luontaishoitojen edustajat toimivat yhteistyössä. Puolueetonta tutkimusta tarvitaan eri hoitomuotojen vaikuttavuudesta.

Luontaishoitojen tulevaisuuslinjauksista voivat tehdä päätöksiä vain tahot, jotka ovat perehtyneet aihealueeseen. Eri hoitomuotoja edustaville järjestöille on lain säädäntövaiheessa annettava mahdollisuus kuulemispykälän mukaisesti esittää luontaishoitojen asiantuntijana oma näkemyksensä ehdotetun lain sisällöstä ja tarpeesta.

Luontaishoitoja käyttävät kansalaiset maksavat itse hoitonsa, siksi se ei kuormita yhteiskunnan verotaakkaa. Eurooppalainen malli suosii siksi WHO:n linjausta, jossa koululääketiede ja luontaishoidot toimivat yhteistyössä, täydentäen toinen toistaan.