Kansanäänestys sukupuolineutraalin lakiehdotuksen kumoamiseksi

Ilman vouhkaamista

/ #8

02.01.2015 17:20

Lakiesityksellä on syvempiä ulottuvuuksia kuin pelkästään homoliiton rinnastaminen perinteiseen avioliittoon (minkä jo luonnonlaki määrittelee lähtökohtaisesti erilaiseksi, koska vain heteroliitosta voi syntyä lapsia). Nykyinen lakiehdotus vaikuttaa nimen omaan lasten asemaan erittäin syvästi. Samoin sillä on seurausvaikutuksia itse asiassa kaikkeen, mitä tähän asti on ajateltu eri sukupuolista ja niiden erilaisuudesta.

Kukaan ei ole "sukupuolineutraali", joten jo lakiesityksen nimi on omituinen ja johtaa ajatukset siihen, että sukupuolien eroilla ei olisi mitään merkitystä. Eivät homoseksuaalitkaan ole neutreja, vaan miehiä tai naisia. Tällä perusteella luulisi olevan heillekin tärkeää, että edes lakiesityksen nimi olisi selkeämpi.

Mitä tulee rekisteröidyn parisuhteen ja ns. sukupuolineutraalin avioliiton eroihin, eli sukunimi- ja adoptiokysymyksiin, ne voitaisiin hoitaa nykyisen lain muutoksella. En kuitenkaan kannata homoparien adoptio-oikeutta perheen ulkopuolelta, sillä lapsella pitää lähtökohtaisesti olla oikeus kumpaakin sukupuolta olevaan vanhempaan.