Maksikirje säilytettävä postin valikoimissa

monenlainen crossari

/ #22 Kohta entinen kanta-asiakas

09.01.2015 18:28

Suurin osa ihmisistä ei käytä Postin palveluja läheskään viikoittain, hyvä jos kuukausittain. Sen sijaan maksikirjeen käyttäjät ovat niitä aktiivisia asiakkaita, joilla esim. kirjojen, lahjojen tai lankojen säännöllinen postitus kuuluu harrastuksen ytimeen. Monet ystävistäni, itse mukaanluettuna, käyttävät jo nyt 20-50 (jopa 100) euroa kuussa maksikirjeiden lähettämiseen. Jo aiemmat hintojen korotukset ja palvelujen heikentämiset ovat koskettaneet juuri tätä joukkoa, kuten esim. Helposti-kuorten muuttaminen 2. luokkaan.

Verkkokauppa on nykyään suuri ja edelleen kasvava liiketoiminnan alue. Jos Posti jatkuvasti nostaa isompien kirjeiden hintoja, se vaikuttaa myös monen verkkokaupan toimintaan. Hinnat lähestyvät kivijalkakauppojen hintoja ja maaseudulla ei välttämättä ole edes valikoimaa tarjolla. Toisaalta monia tuotteita ei ole saatavillakaan kuin verkkokaupoissa.

Ketä Posti aikoo jatkossa palvella tai kenelle palvelut ovat suunnattu? Sille, joka kerran vuodessa lähettää muutaman joulukortin? Tällä toimenpiteelläkö saadaan Postista kannattavampi, kun häädetään ne aktiivisemmat asiakkaat pois?

Pieni- tai keskituloisellakaan ei ole enää varaa harrastukseensa ja monet tarpeellisetkin tuotteet jäävät ostamatta.

Haluaako Posti jatkossa palvella ainoastaan yrityksiä ja julkista sektoria, joiden lienee pakko käyttää Postin palveluja? Alan todellakin toivoa kilpailijaa markkinoille, vaikka Postia haluaisinkin kannattaa.