ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #493 AJANKOHTAINEN KAKKONEN 17.2.

11.02.2009 16:46

Olen mukana seuraavassa ohjelmassa:

Ajankohtainen kakkonen: MAAHANMUUTTOILTA TV2 tiistaina 17.2. klo 21 - 23.15

Olen hyvin iloinen siitä, että TV-2 / Ajankohtainen kakkonen suo minulle mahdollisuuden osallistua tähän tärkeään keskusteluun.

Yllätyin varsin positiivisesti nähtyäni osallistujalistan. Suhtaudunkin varsin toiveikkaasti siihen, että tämä ohjelma olisi siinä mielessä historiallinen, että ensimmäistä kertaa voitaisiin puhua kiihkottomasti asiaa faktoihin tukeutuen.

Ei siis sitä perinteistä ideologista huutoa, päälle puhumista ja rasistiksi / fasistiksi / natsiksi jne. syyttämistä. Ei puolin eikä toisin.

Toivottavasti fiilikseni vastaavat näitä odotuksiani myös lähetyksen jälkeen.

Vakaa pyrkimykseni on rauhallisesti ja asiallisesti, mutta tiukasti edustaa asiaamme. Kaikessa toiminnassani pyrin siihen, ettei kenenkään teidän yli 28000 allekirjoittajan tarvitse hävetä sitä, että olette adressin allekirjoittaneet.

Monet tätä maahanmuuttokeskustelua seuranneista ovat olleet viime aikoina suivaantuneita median toimintaan. Silti ehdotan, että ei tuomita ohjelmaa ja toimitusta etukäteen, vaan tehdään johtopäätökset sitten vasta ohjelman lopputekstien jälkeen.

Olen tehnyt "kotitehtäväni" perusteellisesti ja huolellisesti, siitä voitte olla huoleti. Kiitos minua asiassa prepanneille tahoille.

*****

Tässä YLE:n tiedote ohjelmasta:
Maahanmuutto lisääntyy ja kotouttaminen takkuaa. Mikä on Suomen ulkomaalaispolitiikan linja?
Saako Suomesta turvapaikan liian helposti? Viime vuonna Suomeen tuli lähes 4000 turvapaikanhakijaa ja tästä vuodesta ennakoidaan uutta ennätystä.

Suomella on etsikkoaika välttää vanhojen vastaanottomaiden virheet muuttajien kotouttamisessa. Kuinka pitkälle muuttajan pitää sopeutua ja mihin saakka muuttajien tapoja pitää suvaita?

Ohjelman juontavat Salla Paajanen ja Jyrki Richt.

Keskustelijat:
• Työministeri Tarja Cronberg (vihr.)
• ulkomaalaislakiadressin kokoaja Juha Mäki-Ketelä
• politiikan tutkija Iivi Anna Masso
• Suomen somaliliiton puheenjohtaja Said Aden
• Maassa maan tavalla –yhdistyksen puheenjohtaja Freddy van Wonterghem
• kirjailija Anja Snellman
• Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen
• Tampereen Islamin Yhdyskunnan puheenjohtaja Mustafa Kara
• kansanedustaja Tapani Mäkinen (kok.)
• naapuruussovittelija Suzana Abenet
• konservatiivipuolueen aktiivi Veikko Vallin
• Sisäasiainministeriön maahanmuuttojohtaja Mervi Virtanen
• pakolaislakimies Husein Muhammed
• ihmisoikeustoimittaja Maila-Katriina Tuominen
• vastaanottokeskuksen työntekijä Regassa Birri
• opiskelija Ikram Dirir
• toimittaja Lilli Earl