oulujärven istutuskäytännön muuttaminen

Oulu

/ #4

20.02.2009 16:44

Älä Kalle käsitä väärin, kun ei ole ollut tarkoitus torpata millään tavalla esille ottamiasi asioita. Kuten sanoin niin sinun kommenttisi ovat varmasti hyvin monelta ellei sitten lähes kaikilta osin täyttä totta, mutta jos asioista ei ole faktaa paperilla niin eikös ne juuri katsota silloin päättävissä elimissä mututiedoksi. Varmaan sen ymmärrät kainuun TE-keskuksen virkamiehenä ja kyseisistä asioista ainakin jollakin tasolla vastaavana henkilönä.

Ja tuo istutuspaikan valinta ei liene ole mikään uusi juttu, kun jo. Oulunseudu Vetouistelijoidenkin istutuksissa asiaa on tarkasti mietitty ja istutuksia tehty mm. karuille "hiekkamaille" ja keskelle selkääkin.

Tuo verkkojen silmäkoon muutos ja alamitat on hieno asia ja toivottavasti osakaskunnat seuraa perässä. Tullaanko yleisillä vesillä tuon päätöksen lisäksi lisäämään myös valvontaa? Jos kerta tutkimukset/tilastot/mutut kertovat, että kala pyydetään alamittaisena, niin ei varmaan pelkästään alamittojen tai verkkosilmäkoon nostolla saada paljoa aikaan, jos ja kun alamittoja ei ole ennenkään noudatettu. Se on selvää, että suurimmat ongelmat löytyy meistä ihmisistä, eikä esimerkiksi Oulujärven runsaslukuisesta jänkhäkoirakannasta. Tosin jos istukkaiden koon nostolla on istukkaiden selviytymiseen oleellinen merkitys, kannattanee sekin korsi kantaa Oulujärven hyväksi. Addressin aloittajalle hatunnosto siitä, auttoi asian esille nosto koskaan tai ei.

Rakentavaa keskustelua, ei missään nimessä konflikteja odotellen.

-Tommi-