Adressi Israelin tueksi!

Juhani Starczewski
Adressin tekijä

/ #153 Ranan Rimon: ”Jos ei nyt, niin milloin?”

20.02.2009 22:40

Mirjami Asikainen

Jyväskylän Suomi-Israel yhdistys ry:n vuosikokouksessa, 18.2.2009, puhuneen emeritusprofessori, lääkintäeversti evp Ranan Rimonin mukaan Lähi-itään ei tule rauha, ennen kuin palestiinalaiset lopettavat kouluissaan lasten kiihottamisen vihaan Israelia kohtaan.

- Palestiinalaisten olisi opittava rakastamaan omia lapsiaan enemmän, kuin he vihaavat meitä israelilaisia. Silloin vasta rauha olisi mahdollinen, Ranan Rimon painotti. Hän ei usko vielä meidän sukupolvemme aikana näin tapahtuvan.
Lahden Sosiaali- ja terveyslautakunnassa nykyään toimiva Ranan Rimon iloitsee siitä, että Suomessa on henkilöitä, jotka kunnioittavat Israelia demokraattisena valtiona.
- Rinnalla kulkeminen ja tukeminen on tärkeää Israelille, Ranan Rimon sanoi.

Ei muuta mahdollisuutta

”Israel eilen, tänään ja huomenna” oli Ranan Rimonin puheen aiheena. Hänen mukaansa Israelin valtion toiminnan ymmärtämiseksi on tunnettava tämän kansan taustaa. Niinpä kuulijat saivat juutalaisuuden historian pikakurssin aina Aabrahamin ajoista alkaen. Jo näin varhain sai alkunsa Israelin kansallistunne.
Ranan Rimon kertoi olevansa sionisti. Sionismi on poliittinen ideologia, jonka juutalaisen tulkinnan mukaan juutalaisilla on oltava oma kansallisvaltio.
Vuonna 1948 syntynyt Israelin valtio on joutunut alusta lähtien taistelemaan olemassaolonsa puolesta. Heti itsenäisyysjulistuksen jälkeen kahdeksan naapurivaltiota hyökkäsi Israelin kimppuun.
Israel on käynyt jatkuvasti puolustussotia, mutta sinnikkäästi Israel on pitänyt puolensa. Vuoden 1956 Siinain sodassa Ranan Rimon oli itse mukana.
- Israel voitti kaikki käymänsä kolme suurta sotaa eli vuosina 1956, 1967 ja 1973 käydyt sodat. Pienempiä konflikteja on ollut myös näiden jälkeen, mutta Israelia ei ole onnistuttu lannistamaan.
Kuitenkin häviäjä on vaatinut voittajan eli Israelin ehdotonta antautumista, Ranan Rimon totesi.
Hänen mukaansa voittojen saavuttamiseen on vaikuttanut ainakin se, että Israel on käyttänyt puolustuksessaan järkeä. Lisäksi israelilaisilla on tehokas armeija, hyvä moraali ja kansallistunne.
- Ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin voittaa. Meidäthän on uhattu heittää mereen, puhuja kuittasi.

Gazan ongelma

Hamas on ampunut Israeliin jatkuvasti raketteja ja kranaatteja. Media on seurannut tarkoin näitä Gazan tapahtumia. Totuus ei aina ole sellainen, kuin lehdet kirjoittavat.
Ranan Rimon kertoi Hamasin edustajan vastanneen haastattelun yhteydessä toimittajalle näin: ”Kun Israel ampuu takaisin, niin me ammutaan sairaaloiden ja päiväkotien katoilta, niin ne ampuu sittenkin takaisin.”
Gazan ongelma on Ranan Rimonin mukaan se, että siellä on paljon ihmisiä pienellä alueella. Se on alue, jota kukaan ei halua. Hamasin päämäärä taas on Israelin tuhoaminen.
- Voimme käydä neuvotteluja vain sellaisen kumppanin kanssa, joka hyväksyy olemassaolomme.
Tämän oman kansallisvaltiomme puolesta meidän on kamppailtava Ranan Rimon sanoi painokkaasti ja lisäsi puheensa loppuun ajatuksen: ”Jos en minä itse, niin kuka sitten? Jos vain itselleni, niin mikä minä olen, ja jos ei nyt, niin milloin?

Kirjoittaja on jyväskyläläinen vapaa toimittaja ja kriitikko.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…