oulujärven istutuskäytännön muuttaminen

Kalle Torvinen
Kajaani

/ #5 Oulujärvestä istuta ja ongi vesi?

24.02.2009 15:03

Ikävä kyllä minulla ei ole päätäntävaltaa Oulujärven kalanistutuksiin ja kalastuksen järjestämiseen mutta olen seurannut yli 20 vuotta kalanistutuksia ja tutkimustoimintaa Oulujärven kalanistutuksiin liittyen.

RKTL:n Hyvärisen Pekan taimen tutkimuksissa on keskeinen ajatus ollut se miten istutettuna taimenet antaisivat suurimman lisäkasvun järvessä.

Taimenia on istutettu eri kokoisina, eripaikkoihin ja eri aikoina. Aina ongelmaksi on noussut se että hävikki on suuri ja saaliiksi saadut kalat ovat pääosin alamittaisia. Istukkaiden arvo on aina ollut suurempi kuin saaliin arvo.

RKTL on suosittanut taimenen alamitan nostoa istutusten tuoton parantamiseksi. Vesialueen omistajat eivät ole kuitenkaan kantaneet omaa vastuuta puuttua alamittapyyntiin vaan sen sijaan ovat esittäneet kalojen istutuskoon nostoa.

Ajatus siitä että Oulujärvestä tehtäisiin istuta ja ongi allas, johon istutetut pyyntikokoiset taimenet pyydettäisiin saman kesänä pois, on järjetön!

Jos nykyiset yli 25 cm taimenistukkaat vaidettaisiin pyyntikokoisiin kaloihin niin taimenten istukasmäärä vähenisi 70-80%. Istutukset olisivat aina tappiollisia. Nyt sentään olisi alamittapyynnin lopettamisella mahdollisuus päästä tuottaviin istutuksin, eteenkin kun Oulujärven kalastusalue on nostanut taimenen alamitta ja rajoittanut verkkokalastusta.

Tällä hetkellä RKTL tutkii taimenten opettamista pelkäämään haukea ennen istutusta sekä uusia kasvatusmenetelmiä joilla voitaisiin tuottaa luononmukaisempia istukkaita. Odotan näiden tutkimusten tuloksia mielenkiinnolla, vaikkakin toisaalta olen alkanut epäillä Oulujärven
tulevaisuutta hyvänä taimenjärvenä.

Joskus voi olla viisautta sopeutua ympäröiviin olosuhteisiin eikä yrittää väkisin muuttaa ympäristöä oman mielen mukaan. Oulujärvessä on tällä hetkellä runsaat hauki, kuha ja ahvenkannat. Voisiko olla järkevämpää kalastaa niitä kaloja mitä on Oulujärvessä, kuin alkaa taistella ilmastonmuutosta vastaan?

Adressi on siinä mielessä hauska että Oulujärven velvoiteistutuksissa on aina noudatettu RKTL:n ohjeita ja tutkimustuloksia. Adressi siis vaatii muuttamaan istutuskäytäntöä ja jatkamaan samalla mallilla yhtä aikaa!