Kielivalinnan puolesta

Tomas Rolin
Turku

/ #166

04.03.2009 12:35

>> PISTETÄÄN SAMALLA PAKKOSUOMI RUOTSIIN, PERKELE!!!

Med tanke på hur många finländare bor i Sverige så skulle detta vara på sin plats, men i förhållande till hur många ryssar bor i Finland så skulle det betyda att vi också borde lära oss ryska.

Kanske detta ärende borde vara nåt som bestäms på kommunnivå? Finlandssvenskar har ganska effektivt koncentrerat sig till kusterna, och verkar vara ovilliga att att utforska Finlands djupa skogar. Vi har hört att det inte finns segelbåtar där, vilket ju är högst oroväckande.
Man kan inte lära sig ett språk enbart med teori, och utan möjlighet att öva svenskan uppnås aldrig nån sorts självförtroende i språkkunskaperna.

Vi kan alla engelska, men jag gnisslar ändå tänderna varje gång jag ser en svensk och en finsk politiker tala bruten engelska med varandra. Jag tycker att det är pinsamt. Svenskarna på andra sidan sjön kan ju knappt sitt språk, men måste vi faktiskt tala engelska med dem för att förstå vad de säger?

Jag tror att den största fördelen som svenskan har för de som talar det andra inhemska är hur likt språket är engelska. Många svenska ord har en nära likhet i engelskan, vilket borde iaf. betyda att lektionerna inte är fullständigt bortslösad tid. Oberoende dess fler språk en människa kan, dess bättre, och man måste börja lära sig tidigt. Ett barn med en finsktalande och en svensktalande förälder får båda språken felfritt, 'gratis' och med lätthet om de stint håller sig till att tala sitt modersmål med barnet. Man har också kommit fram till att flerspråkiga personer är i medeltal mer intelligenta än folk som bara kan ett språk, så vilket val du än gör låt inte det vara mot språkkunskap överlag!