Raiskauksille kovempi tuomio!

Vantaa

/ #159

16.03.2009 04:08

Jos valheenpaljastin on luotettava vehje, sillä keinolla ja raiskauksesta epäillyn raiskauksen aikaisen olinpaikan varmistamisella pitäisi saada tarpeeksi suuri varmuus raiskaajasta. En ole perehtynyt valheenpaljastimien toimintavarmuuteen enkä erilaisiin totuusseerumeihin, mutta mielestäni sellaisten käyttö olisi tällaisesta rikoksesta epäiltäessä asianmukaista mikäli nämä menetelmät ovat toimintavarmoja. Vähenisi varmasti myös joidenkin naisten halu opettaa miehiä keinolla millä hyvänsä (jopa perättömällä raiskaussyytöksellä).

Mutta raiskaajan tuomitsemista tärkeämpää on uhrin auttaminen. Pakko silti sanoa, että jos minä saisin päättää niin varmoin perustein tuomitut raiskaajat lähtisivät säännöstään yleiselle osastolle linnaan, prätkäjätkien, skinien sun muiden seuraan "oppimaan" millaista on raiskaajan elämä vankilassa. Vähintään kahdeksi vuodeksi, väkivaltaiset raiskaajat vähintään viideksi. Mutta siitä uhrin auttamisesta. Mielestäni uhrille pitäisi suoda vähintään kahden viikon lakisääteinen vapaaehtoinen loma toipumiseen tuollaisesta, siinä mielessä lakisääteinen ettei työnantajalla olisi mitään oikeutta kieltää lomaa tai irtisanoa ko. loman takia. Joillekin työ voi olla henkireikä jonka avulla jatkaa eteenpäin ja töihin meno voi tuntua hyvältä vaihtoehdolta, mutta toisille jos työssä on turvattomuutta, stressiä ja kiireitä ei töihin meno ole välttämättä paras tapa auttaa uhria.

Kaikenlaisia tukiryhmiä ja puhelimia sun muita on jo varmasti, niitä pitäisi järjestään tarjota uhreille. Ja läheisen välitön tuki on varmasti arvokas asia jos ei tahdo kantaa tuskaansa yksin. Jos joskus ystävä tai perheenjäsen kääntyy puoleenne, muistakaa olla hänen tukena ensisijaisesti. Kosto ja kostopuheet sun muut voi aina odottaa sen aikaa.