Merimetsot riistalinnuiksi

Li Grönlund
Uusikaupunki

/ #15

06.05.2015 09:18

Länsi-Suomi 29.4.2015

"Merimetsot ovat taas palanneet Lankoslahden rannoille Länsi-Suomi | | 0

Eläköön!

Nyt ne ovat saapuneet; vihreän ideologian puolustamat luonnon saastuttajat eli merimetsot.

Muutaman viikon aikana joka päivä oli nähtävillä mustia pilviä, jotka saapuvat pesimäsaarille.

Eri lähteistä olen saanut selville tämän vuoden pääluvun, joka on noin 20 000 lintua. Niiden neljän kuukauden ekolanan tuotto on noin 30 000 kiloa, plus poikasten noin 10 000 kiloa.

Tämä 40 tonnin ekosontamäärä leviää Lankoslahden ympäristöön rankkojen sadekuurojen sekä myrskyjen ja matalapaineiden avustamana. Jokainen ranta-asukas saa tästä osansa.

Syntyy hajuhaittoja ja sisälahdet rehevöityvät.

On lahtia, joista ei enää pääse merelle moottoriveneelläkään ellei perkaa veneväylää. Outoa kasvillisuutta joutuu joka kesä keräämään useita soutuveneellisiä.

Entä, jos tekisin saman

Olen miettinyt monta kertaa, että jos levittäisin neliökilometrin kokoiselle jääalueelle Lankoslahdella luomutiloilta hankittua ekosontaa samaisen määrän, minkälaiset seuraamukset siitä minulle olisi.

Todennäköisesti minut vangittaisiin. Syynä olisi törkeä ympäristörikos, josta tulisi pitkä kakku ja maailman tappiin maksettavia korvauksia. Todennäköisesti kukaan luontoaktivisti ei menisi eduskuntatalon eteen vaatimaan minun vapauttamistani kaikista syytteistä.

Olen ollut mukana seuraamassa monia palavereita, joissa on puhuttu kalan katoamisesta alueen merestä. Kalakato on tosiasia.

Vuosikymmen sitten talvipilkkijöitä oli satoja. Linja-autolasteittain heitä saapui, vaan ei enää. Jos joku erehtyykin vähäksi aikaa lahdelle, hän häipyy pian pois. Turha reissu.

Kalatalouden asiantuntijat ovat useiden tutkimusten avulla saaneet selville, että kalakannat ovat merkittävästi vähentyneet alueella. Ympäristöministeriön alaiset virkailijat vaativat lisätutkimuksia ja farssi jatkuu.

Vähitellen muodostumassa vedenalainen viidakko

Selkämeren Kansallispuistossa on Ouran saariston alueella outo ilmiö; jos siellä on merimetsoista jotain haittaa, pesimistä saa häiritä ja myös ampuminen on sallittu. Ilmeisesti siellä on ”napamiesten ” kesänviettopaikkoja. Täytyisi saada yksi napamiehistä asumaan myöskin Lankoslahden rannoille.

Lankoslahden sisälahdet ovat jo osin kasvaneet umpeen. Menee muutama vuosi, ja sisälahdet muistuttavat rahkasoita ja päälahti muistuttaa vedenalaista viidakkoa. Osasyynä on myöskin suoalueilta valuva humus.

Joku viikkoa sitten kuulin radiosta uskomattoman uutisen; Saaristomerelläkin saa haitata merimetsojen pesintää, esimerkiksi paloruiskuilla tai vesitykeillä. Soitin tutulle Kustaviin ja kysyin, onko tämä mahdollista. Vastaus oli yksinkertainen; vihreiden pääguru lomailee ja kalastaa Saaristomerellä. Onko nyt poisajetuista linnuista tulossa jonnekin muualle uusi riesa?

Palautuu mieleen viime kesänä käyty keskustelu erään veneilijän kanssa. Paikka oli Merikarvian kunnantalo ja asiana merimetsot. Hän kertoi vieneensä kokeneen lintulaskijan Lankoslahdelle merimetsoja laskemaan. Laskijan mukaan lintuja on lahdella jo enemmän kuin koko Suomessa yhteensä.

Me itse asumme aivan Lankoslahden rannalla, noin kahden kilometrin päässä pesimäalueilta. Tontiltamme on suora yhteys merimetsojen saarille, joten olemme paljon parempia asiantuntijoita tässä asiassa kuin isoissa kaupungeissa toimivat ”expertit”.

 

Markku Pietilä"