Teiskolaisille varmistettava palveluiden saavutettavuus

/ #17

11.05.2015 10:29

1) Kuntalaisten/ veronmaksajien yhdenvertaisuus
Teiskon alueella asuville tulee varmistaa palvelujen saavutettavuus yhdenvertaisesti muiden kuntalaisten kanssa. Tampereen Teiskon alueen palvelut ovat heikentyneet, vaikka kuntaliitoksen myötä toisin luvattiin. Välttämätön sosiaali- tai terveydenhuollon käynti maksaisi teiskolaiselle moninkertaisesti verrattuna keskustassa asuvalle tamperelaiselle. Kuntalaisia on kohdeltava tasa-arvoisesti riippumatta kaupunginosasta, vrt. kuntalaki.
Suunniteltu tariffijärjestelmä lisäisi eriarvoisuutta.

2. Suunniteltu vyöhykejärjestelmä tullee vähentämään joukkoliikennettä käyttävien matkustajien määrää kaupungin Tampereen Teiskon pohjoisella suuralueella. Moni kantakaupungissa työssä käyvä tulisi valitsemaan yksityisautoilun. Kestävän kehityksen kannalta tämä on väärä suunta.

3. Lainaus: ”Vyöhykkeet muodostavat selväpiirteisen ja oikeudenmukaisen taksajärjestelmän, jossa matkan pituus vaikuttaa lipun hintaan” 23.4.2015 TKL: kotisivut.
Nyt suunnitteilla oleva tariffijärjestelmä ja sen ”selväpiirteisyys ja oikeudenmukaisuus” on suuressa ristiriidassa pohjoisen suuralueen asukkaiden ja teiskolaisen veronmaksajien näkökulmasta katsoen. Vuonna 1998 käyttöön otettua tasataksajärjestelmää ja joukkoliikenteen vuoroja ei saa huonontaa yhden kaupunginosan kustannuksella.