YLEn mediamaksu

Porvoo

/ #17 Entäs ne jolla ei ole televisiota

24.04.2009 12:33

Itselläni ei ole ollut televisiota kohta kahteen vuoteen ja radio on puuttunut asunnostani kohta viisi vuotta. Kaikki uutiset olen lukenut netistä pääsääntöisesti ulkomaalaisilta sivuilta (Reuters.com jne.).

Vanha TV-lupa käytäntö oli todellakin tullut nykymallissaan tiensä päähän ja sitä on pakkko uudistaa, mutta tämä ehdotettu mediamaksu ei todellakaan ole loppuun saakka mietitty.

Näkövammaiset joutuisivat maksamaan palvelusta jota eivät käytä. Heitä on Suomessa karkeasti 10 000.

Henkilöt joilla uskonto kieltää television omistamisen joutuvat maksamaan palvelusta joka on heidän maailmankatsomustaan vastaan. Esimerkiksi lestadiolaisia on suomessa karkesti 50 000.

Eläkeläiset ja opiskelijat joilla ei ole televisiota yksinkertaisesti sen takia kun sitä ei ole varaa pitää. Hekin joutuvat maksamaan pienistä kansaneläkkeistään ja opintotuistaan palvelusta jota ilman ovat jo toimeen tulleet.

Ihmiset jotka eivät omista televisiota koska sieltä tulee vain uusintoja, lisää uusintoja ja sarjoja jotka ovat jo ulkomailla myynnissä dvd-levyinä, joutuvat maksamaan palvelusta jota eivät halua tukea koska se ei tarjoa heille mitään.

Ja pystyykö isot herrat lupaamaan ettei tuo mediamaksu lähde tv-maksun tavoin nousemaan aivan järjettömiin lukuihin. Nyt he markkinoivat tuota mediamaksua juuri sillä että se olisi halvempi kuin tv-maksu, mutta onko tilanne näin tulevaisuudessa.

Jungner sivuutti useammat edellä mainitut aiheet toteamalla että tarjonnan sisältä pitää parantaa. Tuon hetken haluan nähdä että YLE saa uskovaiset katsomaan telkkaria, tuota paholaisen luomusta. Näkövammaisia television sisällön parantaminen ei paljoa hetkauta. Sisällön parantaminen ei parannan eläkkeitä tai muita tukia että mediamaksun voisi maksaa.