YLEn mediamaksu

Harry Schumacher

/ #51 Mediamaksusta

28.04.2009 10:02

Mediamaksu toteutuessaan johtaa ainakin seuraaviin: a): köyhät ja pienituloiset joutuvat entistä ahtaammalle, b): byrokratia lisääntyy, c): yhteiskunnan kansalaisen kyykyttäminen lisääntyy ja d): kansalaisten oikeustajua loukataan

a): mediamaksu menee sosiaaliviraston maksettavaksi yhä useammalla.

b): kun köyhät ja pienituloiset maksattavat mediamaksunsa sosiaalivirastolla, siirretään vain valtion rahaa taskusta toiseen. Kukaan ei hyödy, päinvastoin: syntyy kuluja ja tarpeetonta vaivaa.

c): Suomen kansalainen joutuu maksamaan kansalaisuudestaan. Suomalaisessa tietoyhteiskunnassa mediamaksu on absurdi ajatus. Jos ensin rakennetaan tietoyhteiskunta kansalaisten rahoilla ja sitten uudelleen maksatetaan siitä, tai myös sen käyttämättä jättämisestä, muuttuu suomalaisuus maksulliseksi, eikä jäsenmaksun maksamatta jättäminen johda kerhosta erottamiseen vaan luottotietomerkintään ja edelleen umpikujaan.

d): voi kai kysyä onko mediamaksun käyttöön ottaminen perustuslain mukaista. En ole lakiasioiden asiantuntija, mutta mielestäni lain henki ja kohtuullisuus eivät toteudu.

Lisäksi vielä: mediamaksu toteutuessaan itse asiassa vääristää kilpailua, sillä YLE saa kohtuuttoman kilpailuedun. Normaalein liiketaloudellisin perustein toimivat yritykset kuten mainostelevisioyhtiöt toimivat voittoperustein. YLE:stä huolimatta (tai oikeastaan siitä johtuen) mainostelevisioyhtiöt tahkovat voittoa, mikä ilmenee toiminnan jatkumisena ja näkyy palvelun laadussa.