Kirjastojen puolesta

Vieras

/ #65

18.06.2015 04:59

Rakastan kirjastoja, niiden tunnelmaa, toiminta-ajatusta, palvelua ja sitä hyötyä, mitä niistä jatkuvasti saamme. Mahdollisimman hyvä sosiaalinen tasa-arvo on ainut rauhallisen ja sivistyneen yhteiskunnan tae pitkällä tähtäyksellä. Kirjastolaitos on yksi keskeinen tekijä sosiaalisen ja sivistyksellisen tasa-arvon taustalla. Aina kun menen kirjastoon, se on täynnä ihmisiä! Käyttöaste on siis korkea. On helppo unohtaa, että kaikilla ei ole varaa edes tietokoneeseen ja liittymämaksuihin. Kirjaston tietokoneet ovatkin kovin varattuja, moni tekee siellä myös työnhakuasiakirjansa ja hakemuksensa. Läheskään kaikki tieto ei myöskään vielä ole netissä. Kokonaisuudet kuten elämäkerrat, tieteelliset ym teoriat, filosofiat ja vaikkapa runot vaativat aikaa ja paneutumista. Niitä ei voi pelkästään tietokoneelta lukea. Kirjan voi ottaa mukaan minne vaan, voi vaihtaa lukuasentoa, pohtia rauhassa ja lukea uudelleen... Eivätkö nämä perusasiat ole kaikilla tiedossa? Sivistyneelle ihmiselle nämä eivät ole uutisia. Miksi muunlaiset ihmiset saisivat päättää asioistamme?