YLEn mediamaksu

Seinäjoki

/ #56 Jännää...

30.04.2009 10:06

Itse en maksajaksi joudu, en suoranaisesti, koska vanhempien luona asun, ei ne lisätuet kattaisi ruokailua, vuokraa sekä nettiä. Joutuisin aika paljon tinkimään, mikä ei näinkin hyvän lukion läheisyydessä ole kovinkaan mieluisaa(Ei tarvitse muuttaa paikkakunnalta toiselle), mielummin kotona asuu kuin kituuttaa omassa asunnossa ja ottaa opintovelkaa.

Mutta maksu itsessään on lähinnä naurettava, koska tämä ensinnäkin vääristää kilpailua(Kilpailun vääristäminen oli ainakin jonkin lain vastaista vai ulottuiko se vain monopolien/kartellien toimintaan?)--> Ei tuo muutosta ylen niin laadukkaaseen ohjelmatarjontaan(Rahat tulee kuitenkin) ja maksu ei ole pienituloisille sama kuin isotuloisille. Opiskelijoilla ei todellakaan ole varaa maksaa sekä nettiä että tv:tä ja yleensä se netti valitaan näistä kahdesta--> maksetaan asioista, joita ei käytetä. Itse en YLE:n palveluita ole käyttänyt kuin lätkän MM-kisojen seuraamiseen, äiti katsoo euroviisut ja siinä on meidän talouden YLE kulutus, radio tarjonta on heikkoa, nettisivuilla en ole koskaan vieraillutkaan ja tv-ohjelmat uusintojen uusintojen uusintoja, eivätkä omasta mielestäni kovinkaan laadukkaiden sellaisten ja minä sentään asun alueella, jossas "palvelut" toimivat moitteetta, vaikkakin yksissä kisoissa kiekon näki kahtena, tuosta eräs heittikin "Maksa TV:n lupamaksu, saat kiekonkin kahtena!".

Mutta jos tuo Ylen suurkulutus velvoittaa meidät näinkin halpaan 175e:n maksuun, niin voinhan mä netistäkin etsiä vastaavat ohjelmat, vaikkei nyt suomeksi, niin kyllä ne jollain kieleltä sieltäkin todennäköisesti löytyy/siirryn Kuningaslajiin ja etsin euroviisut äidille, futis löytyy netistäkin. Tämän jälkeen palautan maksukehotuksen Ylelle ja pyydän tulemaan osoittamaan, miksi olemme maksun velvollisia suorittamaan, jos tähän pystyvät, niin maksan, jos eivät, niin sanon piut paut maksulle, lähettäköön sen ulosottomiehensä asialle. Netin käyttöä ei voi liittää ko. maksuun kuin ylen palvelujen yhteydessä, netistä maksetaan jo laajakaistan tarjoajalle, tässä tapauksessa Soneralle.

En itse vain näe mitään, laillista, perustetta että kaikki joutuisivat ko. maksun maksamaan ja itse kuitenkin kuuluisin hyötyjiin, koska meidän taloudessa tuo maksu on maksettuna, vaikka käyttö on mitä on. Toisten "nauttimisen" estää uskonto, vamma tai rahattomuus(opiskelijat, työttömät, eläkeläiset), kenen oikeustaju velvoittaa ko. ryhmän maksamaan palvelusta, jota eivät edes käytä? Itse pidän tätä lähinnä yksilovapauden halventamisena, alkaa touhu tuntumaan joltain aivan muulta kuin demokraattiselta oikeusvaltiolta.