YLEn mediamaksu

KITTILÄ

/ #57 Mediamaksussa ristiriitoja

30.04.2009 18:19

Tällä hetkellä maksan tv-lupamaksua koska kunnioitan lakia, en silti ole iloinen mahdollisesta noin 50 euron hinnanpudotuksesta mikäli siirryttäisiin mediamaksuun. Muiden kannalta, en voi olla ajattelematta että miksi kuuron pitäisi maksaa radion kuuntelusta, miksi sokean pitäisi maksaa tv:n katsomisesta, miksi ihmisen joka ei omista radiota, tietokonetta tai tv:tä pitäisi maksaa niiden käytöstä. Joissakin perheissä uskonto kieltää esimerkiksi tv:n pidon, miksi heidänkin pitäisi maksaa sen käytöstä.

Tiedän että valtio tarvitsee hätätilanteiden/katastrofitilanteiden varalta tiedotuskanavan joka tavoittaa käytännössä koko väestön ja tällaisen kanavan rahoitustarpeen ymmärrän mutta ei siihen muuta pitäisi kuulua kuin mahdollisuus tiedottamiseen.

Tätä mahdollisesti tulevaa mediamaksua perustellaan sillä että se olisi pienempi kuin tv-maksu. Ehkä summa pienenee valmiiksi tv-lupaa maksavilla mutta entä vähävaraiset jotka joutuvat elämään työttömyysrahalla tai toimeentulotuella, henkilöt joilla ei edes ole varaa ostaa televisiota tai radiota. Entä yksin asuvat, eläkeläiset tai yksinhuoltajat, miksi jo ennestään vähillä varoilla elävät laitetaan maksamaan lisää pakkomaksuja?

Pakkomaksun periminen kaikilta huolimatta tarpeesta ja palvelun käyttämisestä pitäisi olla laitonta, eikä sitä pitäisi tehdä. Järkevämpää on käytön mukaiset maksut. Joko niin että maksetaan joka kerta kun palvelua käytetään tai sitten kiinteä kuukausimaksu niiltä kuukausilta kun palveluita on käytetty.
Tällä tavallahan kaikki muutkin maksut maksetaan, kuten puhelinmaksut, internetlaskut, sähkölaskut, vesilaskut, jätemaksut (Paitsi LAPECO), lehtilaskut ja vakuutusmaksut.