Adressi Israelin tueksi!

Adressin tekijä

/ #158 Jyväskylän Suomi-Israel yhdistys ry:n kuulumisia

11.05.2009 09:39

Lauantaina 10.1.2009 avasin Israelin tueksi-nettiadressin osoitteessa: http://www.adressit.com/israelin_tueksi . Adressissa on Roni Smolarin ja Juha Ketolan kirjoitukset. Adressin ensimmäisen - 1.605 nimeä - osan luovutin 24.1. Israelin suurlähettiläs Avi Granotille Helsingissä. Jatkoadressin, johon oli kertynyt 742 nimeä lisää eli yhteensä 2.347, luovutin Israelin valtion 61-vuotisitsenäisyysjuhlassa 3.5. Helsingissä, vieden samalla yhdistyksemme onnittelut ja tervehdyksen suurlähettiläälle. Nimien keruu netissä jatkuu edelleen ja sopivin väliajoin jatkoadressit toimitetaan suurlähettiläälle, joten käypä ilmaisemassa tukesi allekirjoituksen muodossa joko nimi näkyen tai Allekirjoittaja ei sallinut nimeään julkaistavan netissä - tunnuksella.

Yhdistyksen vanha hallitus kokoontui 21.1. suunnittelemaan vuoden toimintaa ja uusi hallitus järjestäytyi 23.4. Varapuheenjohtajaksi valittiin Marja Riitaoja, sihteerinä jatkaa Riitta Rantamaa ja rahastonhoitajana Hannu Rantamaa. Kaikille hallituksen jäsenille löytyi vastuutehtäviä, jotka tukevat ja verkostoivat yhdistyksen toimintaa.

Jyväskylän Yliopistossa työskentelee Tekesin rahoituksella professori Amir Averbuch. Tapasimme hänet ja ”isäntä”professori Pekka Neittaanmäen lounaan ja tutustumisen merkeissä. Tapaamiseen osallistuivat allekirjoittanut Terttu-vaimonsa kanssa sekä yhdistyksemme aktiivijäsen Markku Ikkala. http://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2008/02/tiedote-2008-02-27-12-14-39-396411/?searchterm=Amir%20Averbuch

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin 18.2. Jyväskylän Sampo Pankin kokoustiloissa. Paikalla oli 44 jäsentä ja kuulijaa. Kokouksen alussa Pankki tarjosi pullakahvit ja mielenkiintoisen yritysesittelyn sijoituspäällikkö Suvi Karjaluodon toimesta. Esittelyn jälkeen pidettiin vuosikokous, jonka puheenjohtajana toimi Hannu Taipale ja sihteerinä Riitta Rantamaa. Pöytäkirjantarkastajiksi ja ääntenlaskijoiksi valittiin Irene Lehtonummi ja Raija Peltonen. Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajaksi valittiin edelleen jo toiseksi vuodeksi Juhani Starczewski Jyväskylästä. Hallituksen jäseniksi valittiin uutena jyväskyläläinen Tuija Kuikka sekä erovuoroisina edelleen jatkamaan Irja Aittasalo ja Marja Riitaoja Jyväskylästä. Hallituksessa jatkavat Hannu ja Riitta Rantamaa Muuramesta sekä Raija Matilainen ja Marianne Vihtamäki Jyväskylästä. Illan päätteeksi lahtelainen emeritusprofessori Ranan Rimon piti erittäin mielenkiintoisen luennon: ”Israel eilen, tänään ja huomenna". Vähän yli tunnin kestäneen puheen jälkeen virisi vilkas keskustelu kommenttien ja kysymysten muodossa. Hyvä ystäväni - vapaa toimittaja ja kriitikko - Mirjami Asikainen kirjoitti jutun Rimonin puheesta.

Seder-ateria järjestettiin yhdistyksen jäsenten talkoovoimin kiirastorstai-iltana 9.4 Katriinan kasvisravintolassa. Mielenkiintoisen kolmituntisen aterian ohjasi Hannu Taipale. Aterialle osallistui 33 Pääsiäisen juhlijaa.

Israelilaisten laulujen iltaa vietimme 29.4. Israelin 61-vuotisitsenäisyyspäivän kunniaksi Pelastusarmeijan tiloissa. Yhdistyksemme jäsen Juhani Eriksson, pianisti Hannu Ala sekä lauluryhmä Stella vastasivat illan 20 yhteislaulusta sekä muusta hienosta musiikillisesta annista. Saara Eriksson luki myös runon Genesaretista sekä holocaustiin liittyvän koskettavan kertomuksen. Meitä oli paikalla 80 henkeä ja saimme laulaa sekä nauttia pöydän antimista mm. israelilaisia leivoksia väliajalla. Esillä oli niin ilmaista kuin ostettavaa Israel-materiaalia. Tukiadressiin ja syksyn retkelle tuli paljon uusia nimiä. Kunnon juhlassa oli myös arpajaiset ja muutenkin yleisö tuki tilaisuutta ja yhdistystä ruhtinaallisesti eli saimme kulut katettua ja varoja jäi myös tuleviin tarpeisiin. Suuren suosion saaneesta tapahtumasta pyritään tekemään jokakeväinen perinne. Alun perin lauluiltaidea sai alkunsa viime syksynä järjestetyltä sapattiaterialta, jossa tuli toiveita lauluillan järjestämisestä israelilaisten (yhteis)laulujen merkeissä.

Kesällä on tarkoitus tehdä kesäteatteriretki esimerkiksi Poriin, jossa esitetään Viulunsoittaja katolla ja retki Kletzmer-tapahtumaan.

Syksyn toimintaa:

Israel-muistojen ilta 18.9. klo 18.00 Muurarintie 9 kerhohuoneella. Tarjoilut nyyttäriperiaatteella. Ilmoittautumiset Juhanille 040 757 3537 tai juhani.starczewski@elisanet.fi .
Lehtimajanjuhlaa vietämme pe 2.10. klo 18 Jyväskylän kotitalousoppilaitoksella. Ilmoittautumiset Riitalle 050 385 0610 tai hr.rantamaa@windowslive.com .
Retki Helsingin juutalaiseen seurakuntaan ja Mannerheim-museoon tehdään su 25.10. Ilmoittautumiset Juhanille.
Selvitän myös Holocaust- näyttelyn saamista Jyväskylään. Tarkoitus on kysyä järjestelyihin mukaan myös muita Israel-toimijoita.

Seuraa yhdistyksemme kotisivua - www.elisanet.fi/juhani.starczewski/jyvaskylansuomi-israelry - josta näet tarkemmin yhdistyksemme toiminnasta!

Tiedoksi saattoi
Juhani Starczewski
Jyväskylän Suomi-Israel yhdistys ry

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…